december

Kunnen planten praten? Met IoT oplossingen wel!

Plantpal

IoT (Internet of Things) oplossingen maken het makkelijker om te automatiseren. OpenRemote is een organisatie met een platform, dat dat mogelijk maakt en was op zoek naar een showcase voor hun product. Studenten Nina Taken en Mihaela Aleksandrova gingen de uitdaging aan en bedachten een speelse, interactieve oplossing die je in staat stelt planten te monitoren en ermee te 'praten'.

Building Automation
IoT betekent het 'smart' maken van apparaten of objecten, door ze te voorzien van sensoren die data verzamelen. Het OpenRemote platform maakt het gebruik van die data makkelijker en handzaam voor, bijvoorbeeld, building automation. Denk daarbij aan al bekende oplossingen als het automatisch sluiten van luifels, of inschakelen van lichten, maar hier kan nog veel meer mee natuurlijk. De kunst is om te bedenken wat voor toepassingen er mogelijk zijn. Binnen het Fontys ICT InnovationLab, worden studenten uitgedaagd om dat soort uitdagingen aan te gaan in een leeromgeving waar onderzoek, onderwijs en de werkpraktijk elkaar ontmoeten. In dit geval zochten Nina en Mihaela naar een interactieve 'fun' ervaring die de mogelijkheden demonstreert.

Pratende planten
Onderzoekers zijn er inmiddels achter dat planten daadwerkelijk communiceren met elkaar. Of we daar in de toekomst ooit interactie mee kunnen hebben, dat valt te bezien, maar we weten dat planten een aantal basisbehoeften hebben die sensoren op kunnen pikken. Plant Pal is een oplossing die het makkelijk maakt om de status van je planten te checken, door te praten tegen het systeem. Met een beetje creativiteit kun je die interacties ook leuker maken.

In de video vertelt Nina er meer over vanaf haar stagelocatie midden op Strijp-S; het Natlab, de voormalige onderzoekslocatie van Philips.

Meer weten over het Fontys ICT InnovationLab? Lees erover op onze website . Dit project is een samenwerking met OpenRemote en het Natlab.

Auteur: Guido Segers