Kennismaking met het werkveld voor studenten HRM en Psychologie

online meeting

Vanwege de sluiting van de onderwijsgebouwen vond het jaarlijkse praktijkevent van de Fontys opleiding Toegepaste Psychologie ook dit jaar weer online plaats. Tijdens het event op donderdagmiddag 22 april 2021 konden verschillende stagebedrijven en beroepsverenigingen kennismaken met bijna 400 studenten en stagiairs uit leerjaar twee en drie van de opleiding Toegepaste Psychologie.

Opdrachtgevers uit het werkveld spelen een belangrijke rol bij het praktijkgericht leren binnen Fontys. Tijdens het praktijkevent konden studenten kennismaken met het werkveld en uiteraard andersom. Binnen deze kennismaking werden stagebedrijven op een enthousiaste manier gepresenteerd door de huidige stagiairs en konden studenten kennismaken met de verschillende mogelijkheden die zij hebben bij het opdoen van praktijkervaring.

Beroepsverenigingen
Na een korte aftrap door de stagecoördinatoren van de opleiding, ontmoetten studenten een aantal beroepsverenigingen binnen het vakgebied Toegepaste Psychologie. Zo kregen studenten zicht op de meerwaarde en het belang van lidmaatschap bij een beroepsvereniging en kregen zij de gelegenheid om vragen te stellen.

Stages
Uiteraard kregen de studenten na de plenaire aftrap volop de mogelijkheid om kennis te maken met de huidige stagiairs en de stagebedrijven. In hun presentaties namen de bevlogen stagiairs ruimschoots de gelegenheid om hun bedrijf aan te prijzen en andere studenten enthousiast te krijgen voor een stageplek. Zorgorganisaties, grote ketens en uitzendorganisaties kwamen voorbij, maar ook gemeentes en non-profit organisaties passeerden de revue. Ook werd volop de tijd genomen om vragen van studenten te beantwoorden. Al met al was het een geslaagde online bijeenkomst waarin stage-oriëntatie en het stagenetwerken mooi vorm heeft gekregen!

Vraagstukken
In deze pandemie zijn we extra blij met alle opdrachtgevers die onze studenten een mooie ervaringsplek voor stage of afstuderen aanbieden. Vanuit de opleidingen HRM en Psychologie worden vanuit verschillende aspecten in de maatschappij vraagstukken bekeken en interventies opgepakt. Heeft u zelf vraagstukken liggen waar u niet aan toe komt? Onze studenten denken graag met u mee. Alle informatiebrochures over de voorwaarden waaraan onze stage-, afstudeer-, of praktijkplaatsen dienen te voldoen, kunt u vinden op
www.fontys.nl/talentpunt. Hier kunt u ook uw opdracht aanmelden.

Auteur: Anneke van Beek