24
april
2019
|
14:11
Europe/Amsterdam

Joep Drielsma vraagt met label aandacht voor duurzaamheid

800_joepdrielsma-131665

De aandacht voor duurzaamheid vergroten. Dat is wat tweedejaarsstudent Joep Drielsma van Fontys International Lifestyle Studies (ILS) met zijn eigen label Supply wil bereiken. De eerste, bescheiden collectie was in no time uitverkocht. De tweede verschijnt binnenkort. ‘De opleiding geeft me een boost.’

Het cliché klopt in dit geval: zijn liefde voor kleding is hem door zijn ouders met de paplepel ingegoten. Tot vijf jaar geleden runden ze een kledingwinkel in Maastricht. Dat de kleine Joep er verzorgd bijliep was dan ook vanzelfsprekend. ‘Ze deden het goed’, blikt Joep terug op zijn jeugd. ‘Ik kreeg vaak complimenten dat ik er goed uitzag.’ Al had dat verzorgde uiterlijk ook zijn schaduwkanten, zo merkte hij. ‘Ik ben soms gepest. Als je anders bent dan anderen, dan word je daarop aangesproken. Daarom heb ik me een tijdje aangepast, pas het laatste jaar van de middelbare school ben ik me op mezelf gaan focussen. Het klinkt misschien raar, maar eigenlijk ben ik blij dat ik ben gepest. De pesters hebben ervoor gezorgd dat ik ben hoe ik nu ben. Ik ben uitgesproken en weet wat ik wil, ook als het om kleding gaat. De kleur, de vorm van de kleding die ik draag, het is allemaal mijn keus. Of ik een eigen stijl heb? Ik combineer retro/vintage met streetwear/chic. Ik baseer mijn kleding op mijn emotie van dat moment. Als ik me goed voel, draag ik kleur, voel ik me slecht, dan kleed ik me soberder.’

Afkeer van fast fashion
Nog voordat hij aan zijn opleiding International Lifestyle Studies begon, ontstond het idee voor een eigen label. ‘Ik heb een jaar bij G-Star gewerkt. Toen ben ik op het idee gekomen. Tijdens de opleiding heb ik meer geleerd over de industrie en ben ik in contact gekomen met fast fashion. Hoe meer ik daarover te weten kwam, hoe meer afkeer ik ervan kreeg.’ Volgens Joep zijn consumenten zich vaak niet bewust van de slechte omstandigheden in de fabrieken waar kleding gemaakt wordt. Ook duurzaamheid speelt bij de aanschaf ervan zelden een rol. Met zijn label wil hij de aandacht daarvoor vergroten. Begin dit jaar lanceerde hij zijn eerste ‘drop’, een collectie t-shirts van verantwoord katoen met daarop het logo van Supply. Binnenkort verschijnt een tweede lijn, die evenals de eerste een kleine oplage heeft. ‘Zo kan ik het contact persoonlijk houden en mijn gedachtengoed verspreiden.’ Supply is volgens Joep niet onder één noemer te vangen ‘Het is een merk voor vrouwen, maar ook voor mannen, de stijl past bij casual, maar ook bij hiphop.’

Afweging maken
Duurzaamheid. Het is een issue waar weliswaar veel aandacht voor is, maar waar als het eropaan komt lang niet iedereen rekening houdt. ‘Ik ga niet zeggen dat je niets bij de Zara of H&M mag kopen, maar koop liever zes dan tien stukken. Zelf ben ik ook niet de meest duurzame persoon, maar ik probeer wel altijd een afweging te maken.’ Joep hecht aan de lessen die hij van zijn opa leerde. ‘Die zei altijd: je bent te gast op deze wereld. Het is goed om daarnaar te handelen.’ En ja, hij heeft ambities. Het liefst wil Joep een platform creëren waarop hij zijn ideeën kan delen. ‘Ik onderzoek of ik naast shirts ook jeans op de markt kan brengen. De opleiding geeft me een boost om dit soort dingen te doen.’

Het label van Joep is op Instagram te vinden onder de naam: @supply_clothing_

Auteur: Paul Geerts