07
juli
2021
|
09:58
Europe/Amsterdam

iTapToo: duurzaam en gezond alternatief voor wegwerpflesjes

210629_JdL_goed

Van een idee naar een werkend, verkoopbaar concept in ongeveer anderhalf jaar. Fontys Studentondernemers Daan Beuting (commerciële economie), Esmée Noij (communicatie) en Martijn Huijbregts (mechatronica) bedachten samen met Avans-student Jeroen Kochen (technische bedrijfskunde) een automaat die je herbruikbare fles vult met een verfrissend alternatief voor reguliere frisdrank. 

Milieuvriendelijk, gezond, betaalbaar: dat zijn misschien wel de belangrijkste speerpunten van iTapToo, een idee dat vorm kreeg tijdens de Minor Ondernemerschap. Dat idee werd gaandeweg steeds verder uitgewerkt, waarbij ook de Take-off hbo subsidie in de wacht werd gesleept. Inmiddels staat er een gelikt prototype van de automaat klaar, is er een contract met een producent en is er een groot aantal geïnteresseerden: iTapToo staat in de startblokken om Nederland te veroveren. 

Het einde van de conventionele frisdrankautomaat?
In ieder openbaar gebouw, station of vliegveld zijn ze nog te vinden: frisdrankautomaten. “Handig voor wie dorst heeft en geen eigen drankje meegenomen heeft, maar eigenlijk hoogst inefficiënt en bovendien niet duurzaam”, zo vertelt Daan Beuting. “Die flesjes frisdrank bestaan voor 90 procent uit water, en dat moet allemaal via de weg vervoerd worden. Eigenlijk allemaal onnodig gewicht, wat weer extra uitstoot veroorzaakt.” 
Het alternatief staat voor hem op tafel: een grote zak met poeder, die na opening een sterke fruitgeur verspreidt. Daan: “Met de inhoud van deze zak kun je 100 halve liters tappen. Weet je hoeveel ruimte dat aan flesjes frisdrank inneemt? Om nog maar te zwijgen over al dat wegwerp plastic dat gebruikt wordt om deze flesjes te produceren. Als je in plaats daarvan gebruikmaakt van iTapToo, bespaar je zowel uitstoot als plastic. De klant neemt simpelweg een abonnement op onze machine, en wanneer er een zak leeg is komt er een nieuwe aan. Geen verspilling, geen onnodige uitstoot. Daarnaast worden de smaken in Nederland gemaakt, waardoor het een lokaal product is.”

Verkrijgbaar in zes smaken
iTaptoo is dus niet alleen een duurzame oplossing voor kantoren, scholen en andere publieke gebouwen, maar het is daarnaast ook nog een gezonderFoto: Rhiannon Coolen alternatief. Esmée: “Het is licht gezoet met een extract uit de steviaplant, waardoor het dus suikervrij is. Daarnaast is de smaak gebaseerd op natuurlijke aroma’s. Het water komt gewoon uit de waterleiding, in Nederland hebben we immers kraanwater van prima kwaliteit.” 
Een belangrijke doelgroep voor iTapToo zijn middelbare scholen, van oudsher toch plekken waar frisdrank en andere zoetigheid populair zijn. Hoe denkt het viertal deze markt te gaan veroveren? Daan: “Onze aanbieders mogen de prijs zelf bepalen, maar deze zal over het algemeen altijd ruim onder de prijs van een flesje of blikje frisdrank uit een automaat zitten. Daarnaast is iTapToo verkrijgbaar in een aantal verrassende smaken: ananas, gember, munt-framboos, vlierbloesem, bosbes en citroen-limoen. We hebben bewust gekozen voor de wat minder standaard smaken, zodat er geëxperimenteerd kan worden.”

Een werkend prototype
In het Eindhovense bedrijf TSG Group vonden de studenten een partner om hun automaat te gaan produceren tot een werkend prototype dat trots staat te pronken in een van de vergaderzalen van het bedrijf. Een strak, wit uiterlijk met een kleurrijk touchscreen geven het design een moderne look die in veel settings -van ziekenhuis tot bedrijfskantine- niet misstaat. “De technologie erachter is veelal gebaseerd op al bestaande technologie”, zo vertelt Martijn Huijbregts, als Chief Technical Officer en -nog eventjes- student mechatronica gaat hij over het technische gedeelte. “In feite klinkt het heel eenvoudig: het poeder wordt in de gewenste sterkte gemengd met kraanwater, eigenlijk zoals een koffiemachine dit ook doet. Het grote verschil is dat wij poeder met koud water mengen. Dat was een klein beetje ingewikkelder, maar het werkt perfect. Verder kan op het scherm van de automaat een bedrijfsfilm of reclame getoond worden.” 

Tijd om de markt te gaan veroveren
Met een werkend prototype, subsidiëring, een producent voor de automaten én een gelikte marketingcampagne staat iTapToo in de startblokken om Nederland te gaan veroveren. Esmée: “Het is de bedoeling dat we dit jaar zo’n 100 automaten gaan plaatsen. Maar natuurlijk denken we ook buiten de grenzen. Ook Duitsland willen we in de toekomst gaan bedienen, hiervoor zullen we wellicht andere smaken moeten ontwikkelen. Maar eerst gaan we de komende maanden tests uitvoerenFoto: Rhiannon Coolen met een aantal cateraars die de automaten op verschillende plekken gaan neerzetten.”

Voor iTapToo was de Minor Ondernemerschap van Fontys het startpunt van een avontuur dat inmiddels heeft geleid tot een serieus bedrijf. Daan: “Tijdens deze minor hebben we eigenlijk het fundament gelegd voor ons bedrijf, het idee is hier ontstaan. De inzichten in het ondernemen en alles wat daarbij komt kijken zijn heel waardevol geweest en we hebben nog steeds warm contact met onze voormalige begeleider, Paul van Schelt. In een kleine twee jaar tijd hebben we een geweldige weg afgelegd, en het wordt eigenlijk alleen maar mooier.”

Auteur: Fontys Centrum voor Ondernemerschap