mei

In the spotlights; oprichter MultiRotorResearch

Pitcher_Sieuwe Elferink

Een volledig autonome drone die zelfstandig een rondje vliegt, en na afronding daarvan weer terugkeert naar de basis, om op te laden voor de volgende ronde. Dit is in het kort waar MultiRotorResearch mee bezig is. Fontys ICT student Sieuwe Elferink en zijn team staan voor een uitdaging om dit stukje technisch vernuft op de markt te brengen. Op 19 mei staat Sieuwe namens MultiRotorResearch in de pitch-ring tijdens het Fontys Student Startup Festival.

MultiRotorResearch komt, zoals veel ondernemingen, voort uit een langdurige hobby. Sieuwe: “Eigenlijk ben ik al jaren met drones bezig. Mijn eerste drone was een heel simpel model van Intertoys, maar later ben ik ze ook zelf gaan bouwen en ermee gaan racen. Zo is het eigenlijk begonnen. Doordat meerdere partijen interesse toonden in het toppen van mijn drones, merkte ik dat er een markt voor is . Zo ben ik met ondernemen begonnen, MultiRotorResearch is daar een uitvloeisel van. Het idee voor een volledig autonoom vliegende drone is op zijn beurt weer geboren vanuit een project voor mijn opleiding.”

Een zelfvliegende drone
Want terwijl drones zich de afgelopen jaren razendsnel ontwikkelden, zag Sieuwe toch een goede niche voor zijn bedrijf. Sieuwe: “Waar het nog aan ontbreekt is een drone die volledig zelf vliegt en daarbij ook obstakels ontwijkt. Nu heb je nog iemand nodig die de drone bestuurt of in ieder geval meekijkt. Daar zijn -afhankelijk van het type drone- wel wat skills voor nodig. Wanneer je een drone hebt die uit zichzelf een ronde vliegt en weer terugkeert naar zijn doos om op te laden, heb je daar eigenlijk geen omkijken naar.”

MultiRotorResearch richt zich met hun drone vooral op de commerciële markt. Sieuwe: “Je ziet dat drones steeds meer toepassingen krijgen, zowel bij consumenten als bedrijven. Terwijl de consument de drone zelf wil blijven besturen, is het juist bij die laatste groep interessant om een automatisch vliegende drone aan te bieden. Denk hierbij aan toepassingen in de beveiliging, het leveren van goederen of een periodieke inspectie van industriële toepassingen. Door een drone te gebruiken die uit zichzelf vliegt, maak je dit stukken makkelijker.”

Volledige autonomie
Het concept van MultiRotorResearch klinkt vrij eenvoudig, de uitvoering is wat lastiger, zo vertelt Sieuwe. “Het is een grote uitdaging om een drone zo te programmeren dat deze geheel zelfstandig vliegt, maar daarnaast ook nog obstakels ontwijkt. Dat proberen we te bereiken middels end-to-end-artificial intelligence. Het grote voordeel hiervan is dat je slechts één module hebt die de drone gebruikt om zijn weg te zoeken. Er is momenteel nog geen enkele drone die dit echt slim -en volledig autonoom- kan.”

Sieuwe zal op 19 mei namens MultiRotorResearch deelnemen aan het Fontys Student Startup Festival. Een goed moment om zijn bedrijf onder de aandacht te brengen. “Ik vind het vooral mooi dat er meer aandacht voor ons bedrijf is. Natuurlijk is het leuk om te winnen, maar het netwerken en opdoen van nieuwe contacten is voor mij de belangrijkste reden om mee te doen.”

Fontys Student Startup Festival
Het Fontys Student Startup Festival is een event voor ondernemende studenten, startups én ondernemers en staat in het teken van ondernemerschap en netwerken.

Het programma zal bestaan uit een mix van kennis, inspiratie, pitches en netwerken. Fontys startups van verschillende opleidingen krijgen het podium om hun startup te pitchen. Daarnaast zijn er interessante top lezingen voor zowel ondernemer als student gepland, en is er een mogelijkheid tot een meet & greet met ondernemende studenten en ondernemers.

Ben jij benieuwd naar de pitch van Sieuwe? Of wil je hem komen aanmoedigen? Check dan snel het hele programma van het Fontys Student Startup Festival op onze pagina en bestel gratis je toegangsticket!

>> Fontys Student Startup Festival | 19 mei 2022 | 14.30u-19.00u | LocHal Tilburg.

Auteur: Fontys Centrum voor Ondernemerschap