Eindhoven,
19
februari
2016
|
12:13
Europe/Amsterdam

ILS-studente Femke Pluijm gaat met NS aan de wandel

coverboekjens.jpg

ILS-studente Femke Pluijm dook tijdens de eerste twee jaar van haar opleiding in de wereld van trends en concepten. Maar wat kon ze ermee in de praktijk? Dat besloot ze tijdens haar stage uit te zoeken. Bij de afdeling Merken & Sponsoring van NS, waar ze vijf maanden meedraaide, waren ze enthousiast over haar inbreng. Resultaat is een handige gids met dertien winkelwandeltochten.

Oorspronkelijk wilde Femke stage lopen bij een trend- of conceptbureau. ‘Ik heb veel brieven gestuurd, maar omdat ik iets wilde doen met zowel trends als concepten liep ik vast.’ Dus gooide ze het over een andere boeg. ‘Het leek me interessant om bij een groot bedrijf stage te lopen om te kijken of ik daar iets zou kunnen met de manier van werken zoals we die bij International Lifestyle Studies (ILS) leren. Die is innovatief, toekomstgericht, terwijl veel bedrijven juist werken met vaststaande protocollen.’ Ze stuurde een open sollicitatie naar NS waar ze tot haar verrassing op gesprek mocht komen. Haar stagebegeleider was zo enthousiast over Femke’s brief, dat hij meteen een opdracht voor haar had.

Supporter van Bewegen
Onder de noemer Supporter van Bewegen probeert NS klanten te stimuleren om te gaan bewegen. Daarvoor werkt het bedrijf samen met onder meer de Atletiekunie, magazine Runner’s World en de Koninklijke Wandel Bond Nederland. ‘Wie met de trein reist, beweegt automatisch dertig minuten per dag, omdat je niet van station naar station reist, maar van deur tot deur’, legt Femke uit. ‘De opdracht die ik kreeg was om wandelen interessant te maken voor mensen die niet van wandelen houden.’ Om tot een passend concept te komen, bracht Femke drie overkoepelende en zes specifieke trends in kaart die relevant zijn voor Supporter van Bewegen. Op basis daarvan ontwikkelde ze elf thema’s (onder meer griezelen, tradities, pannenkoeken, uitzichten en winter) die vertaald zijn naar evenzoveel wandeltochten. Het boekje met shoptochten werkte ze vervolgens uit. ‘Wie winkelt, loopt veel, vaak onbewust. Voor mijn concept heb ik alle informatie die NS over wandelen heeft, onderzocht. Doelgroep zijn vrouwen tussen de 25 en 45. Zij willen dat shoppen een sociale happening is. Sjouwen met zware boodschappen is bovendien niet handig. Dat moet op het eind.’

Trend- en conceptboek 
Femke selecteerde niet alleen de dertien steden, maar ook de winkels en horeca. Daarnaast boog ze zich over de teksten en vormgeving van het boekje, dat in een oplage van vijftigduizend exemplaren verschenen is. ‘Dat was pittig. Tekst en beeld moeten aansprekend zijn, maar ook passen bij NS. Veel klanten vinden NS een arrogant bedrijf. Daarom heb ik geprobeerd ze bij elkaar te brengen, onder andere door tips van het personeel in het boekje op te nemen.’ Femke is trots op het resultaat, maar meer nog op haar stage. ‘Ik had veel protocol verwacht, minder creativiteit.’ Maar bij NS bleken ze niet alleen open te staan voor haar ideeën, ook haar trend- en conceptboek werd enthousiast ontvangen. Verschillende wandeltochten zijn inmiddels uitgewerkt op de site van Supporter van Bewegen. ‘Ik heb alles kunnen doen wat ik vooraf bedacht had. Meer zelfs. Vooral van mijn rol als opdrachtgever en de verantwoordelijkheid die dat met zich meebrengt, heb ik erg veel geleerd. Ja, ik heb een heel goede stage gehad.’