juli

Hogescholen ontwikkelen samen open leermaterialen voor LLO

tim-mossholder-WE_Kv_ZB1l0-unsplash

Docenten en lectoren van Fontys, Saxion, Windesheim, Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN), de Haagse Hogeschool (HHS) en InHolland bundelen de krachten. In een vakcommunity gaan ze samen open leermaterialen delen en ontwikkelen op het gebied van het thema ‘een Leven Lang Ontwikkelen’. Recentelijk ontvingen de onderwijsinstellingen een subsidie van 175.000 euro, om een deel van het project te bekostigen.

“De arbeidsmarkt is behoorlijk in beweging. Veranderingen gaan steeds sneller en mensen moeten daardoor blijven bijleren. Het leren stopt niet na de afronding van het onderwijs, maar moet steeds vaker on the job worden vormgegeven. Daar gaan we met dit project op inspelen.” aldus Fontys lector Dynamische Talentinterventies, Marian Thunnissen. Ze vervolgt: “Het voordeel van open online leermateriaal is dat het makkelijk is uit te wisselen tussen de hogescholen en voor iedereen toegankelijk is. Het wordt een collectie van videofilmpjes, casemateriaal, kennisclips, instrumenten, teksten en suggesties voor een onderwijsplan. Alles wat docenten, studenten of werkenden die hier een training of cursus op het gebied van Leven Lang Ontwikkelen volgen, kunnen gebruiken.” Marian Thunnissen is een van de aanvragers van het project en zit in de stuurgroep. Daarnaast nemen Ellen Koop-Spoor en Maartje van de Mortel, beide docenten van Fontys HRM en Psychologie, deel aan de vakcommunity en gaan zij onderwijsmateriaal ontwikkelen.

Thema’s
Ellen Koop-Spoor: “We gaan lesmateriaal ontwikkelen op vijf inhoudelijke thema’s: de toekomst van werk; de vormgeving van workplace learning; stimuleren van ontwikkeling van teams; stimuleren van kwetsbare medewerkers; en vormgeven van loopbanen die uitdagen tot ontwikkeling. Binnen het onderzoeksthema Learning Society is Fontys al een tijdje bezig met onderzoek naar het thema Leven Lang Ontwikkelen. Ook zijn we op het gebied van onderwijs enorm actief op dit gebied. Zo participeert Fontys actief in www.brabantleert.nl. Dit project is een mooie kans om met onze kennis en expertise een bijdrage te leveren aan het onderwijs. Van Fontys, maar ook van andere hogescholen.”

Wordt er niet al heel veel materiaal zelfstandig ontwikkeld?
Maartje van de Mortel: “Tot nu toe werd het lesmateriaal per hogeschool en per opleiding ontwikkeld, maar het leek ons als aanvragers verstandig om de krachten te bundelen met andere hogescholen en materialen van elkaar te gebruiken. Wat ik vooral ook mooi vind aan deze samenwerking is dat wij onszelf als instituut ook blijven ontwikkelen door deel te nemen aan de community: practice what you preach. Bovendien is het interessant dat het niet alleen hogeschool-overstijgende, maar ook opleiding- en vakgebied-overstijgende samenwerking is, en dat we geprikkeld worden om steeds samen het materiaal te actualiseren”.

De Vakcommunity Leven Lang Ontwikkelen heeft een projectduur van twee jaar. De totale kosten bedragen 350.000 euro. De helft hiervan wordt bekostigd door de hogescholen, de andere helft wordt gesubsidieerd door SURF, een samenwerking van onderwijsinstellingen die bezig houdt met ICT-vernieuwingen in onderwijs en onderzoek.

Geplaatst door: Mariëlle Rosendaal