08
januari
2020
|
23:27
Europe/Amsterdam

Het Moral Lab - de aftermovie

Moral Lab

Tijdens de Dutch Design Week bouwde Fontys onderzoeker Bart Wernaart een Moral Lab om morele data te verzamelen, een project waarvoor hij eerder deze week een eervolle vermelding kreeg tijdens de uitreiking van de Fontys Onderzoeksprijs 2020. Hij ontwikkelde het Moral Lab samen met social designers Bernhard Lenger en Kornelia Dimitrova van designerscollectief We Are. Het doel van het onderzoek was om te achterhalen hoe mensen zouden willen dat ethiek geprogrammeerd zou worden in Smart Technology.

Technologie wordt al tijden ingezet om geautomatiseerd ethische beslissingen te kunnen nemen. “Met het Moral Lab wilden we er dan ook niet achter komen óf de techniek daartoe in staat is, maar hóe wij vinden dat de techniek dat zou moeten doen,” aldus Bart. “De Dutch Design Week was met zijn duizenden bezoekers natuurlijk een fantastische gelegenheid om een grote groep mensen te bereiken. De respons was enorm.”

Overweldigende reacties
Bart en zijn team kijken zeer positief terug op de DDW. “De reacties waren overweldigend. Wat vooral opviel was dat de kracht van samenwerken tussen wetenschappers en designers schuilt in het feit dat mensen aan den lijve ondervinden hoe een ethisch dilemma werkt en wat voor programmeervraagstukken hieruit vervolgens ontstaan. Het ‘awareness’ element is enorm gegroeid, wat tot veel debat en discussie heeft geleid, zowel ter plekke als in de pers.”

Hier stopt het niet
Op dit moment wordt samen met studenten van de minor Digital Marketing gewerkt aan een online versie van het Moral Lab. En om de datavergaring nóg verder te laten groeien, onderzoeken Bart en de designers van We Are ook de mogelijkheid van een pop-up Moral Lab. Maar voordat dit ook echt ingezet kan worden op bijvoorbeeld festivals en bij bedrijven, moet de installatie eerst wat mobieler worden gemaakt.

Dankwoord
Een woord van dank is op zijn plek aan alle betrokken onderzoekers en partners: Eveline van Zeeland en Iris van Hest (lectoraat Smart Marketing and Strategy) Mark de Graaf, Caroline Schipper en Hanna van Beelen (Fontys Smart Society), Mark van den Broek (Gemeente Eindhoven) en niet te vergeten de studenten van Fontys Hogeschool Economie en Communicatie, Engineering en de minor Digital Marketing.

Aftermovie
De initiatiefnemers van het Moral Lab zijn erg trots op de resultaten die de Dutch Design Week heeft voortgebracht. De aftermovie, gemaakt door Anika Kok, vind je hier.

 
Auteur: Tekstbureau Drukletters