februari

Henderijn Heldens (FHKE) promoveert op samenwerking tussen opleidingsdocenten

img-1856.jpg

Op 22 februari 2017 is Henderijn Heldens, docent van Fontys Hogeschool Kind en Educatie, gepromoveerd op een vernieuwend onderzoek naar de wijze waarop docenten van FHKE samenwerken aan een innovatie in de opleiding (invoering van de landelijke kennisbasis). Zij heeft onderzocht in welke mate docenten van verschillende pabo-locaties van elkaar afhankelijk zijn en welke samenwerkingsactiviteiten zij uitvoeren.

Ze heeft onder andere e-mailverkeer tussen docenten onderzocht, interviews gehouden, logboeken geanalyseerd en de aard van de netwerken tussen docenten bestudeerd. Ze heeft hierbij gebruik gemaakt van verschillende innovatieve onderzoeksmethodieken, zoals multilevel groeicurve analyses, inhoudsanalyse op woordwolken en visualisaties van netwerken. De conclusie is dat samenwerken dynamisch is en complex en voortdurend aan verandering onderhevig. Sommige docenten hebben daarbij een belangrijke verbindende rol, een ‘broker’-rol, die kennis doorgeven tussen subgroepen. Henderijn benadrukt dat het bij innovaties belangrijk is om de samenwerking regelmatig te evalueren en versterken en daarbij de kracht van brokers (vaak niet de officieel leidinggevenden) beter te benutten.

Henderijn wilde een bijdrage leveren aan de bestaande kennis over de professionalisering van lerarenopleiders en heeft zich daar de afgelopen 5 jaar gedurende 2 dagen per week in verdiept. Zij is daarbij begeleid door prof Perry den Brok van de Eindhoven School of Education en Anouke Bakx, lector bij FHKE. Tijdens de verdediging werden vooral vragen gesteld over wat goede samenwerking behelst en wat daarvoor nodig is, waar Henderijn adequaat en met humor op kon antwoorden.

Short introduction:Teacher educator collaboration: activities, networks and dynamics
This dissertation reports on a series of studies aiming at teacher educators’ collaboration within subject departments in a context of educational change. Teacher educators’ collaborative learning activities (what) and collaborative relations (with whom) were explored during a process of implementing an educational innovation. To study collaboration innovative strategies were used such as, combining different timeframes in a longitudinal research design,using wordclouds for content analysis and collecting email data. The general aim was to gain a comprehensive understanding of how teacher educators’ collaboration takes place within a context of educational change and more specifically of the interplay between their collaborative learning activities and collaborative relations.
Tekst: Anje Ros