december

Happy Space naar finale SpinAwards Young Talent

Communicatiestudenten Jet van Sprundel, Bente Brouwers, Ymke de Ron, Romy de Ridder en Nathalie Marijnissen hebben zich gekwalificeerd voor de finale van de SpinAwards Young Talent. Hun concept Happy Space was het winnende concept van twaalf inzendingen tijdens de op 4 december door de opleiding Communicatie van de Fontys Economische Hogeschool Tilburg en SpinAwards georganiseerde voorronde. Het concept Scenty was goed voor een wildcard.

Afgelopen woensdag pitchten twaalf teams vierdejaars communicatiestudenten van Fontys Communicatie Tilburg hun digitale concepten voor de jury van de SpinAwards Young Talent. Deze zei het er knap moeilijk mee gehad te hebben. Het niveau van de pitches en de concepten werd over de volle linie als zeer hoog ervaren. Uiteindelijk gingen de bedenkers van Happy Place er met de hoofdprijs vandoor: een direct toegangsticket tot de landelijke finale in Amsterdam in 2021.

De laatste tien jaar is de open werkruimte met veel flexplekken de standaard geworden voor veel kantoren. En dat is niet altijd fijn. Door het plaatsen van een Happy Place kan de werkervaring totaal anders worden. De Happy Place is een box van 4 x 4 meter die in een bestaand kantoor geplaatst kan worden. In de box kunnen met project en geluid diverse sferen opgeroepen worden die bijvoorbeeld de creativiteit stimuleren of een kalmerende werking hebben. Een erg interessant concept voor alle werkgevers die hun werknemers een inspirerende werkomgeving willen bieden.

Naast het directe toegangsticket had de jury de mogelijkheid een wildcard uit te delen. Het team dat deze wist te bemachtigen zal in het voorjaar online stemmen moeten verzamelen om in de finale te komen. De wildcard ging naar Scentic, een concept bedacht door Ingrid Peeters, Morena Brouwers, Stef Hankel, Job Smeets en Lise de Jong. Zij bedachten een bolvormige geurtoepassing die met behulp van bodymetrics en AI erin slaagt om het leven van dementerende ouderen prettiger te maken. Door op het juiste moment de juiste geuren te verspreiden brengt het (nog te ontwikkelen) apparaat meer ritme in de dag en worden emoties gekanaliseerd.

Coen Luijten en Joris van Dooren, als docenten aan de Fontys Economische Hogeschool Tilburg verantwoordelijk voor het onderwijsprogramma waar de SpinAwards voorronde deel van uitmaakt, keken aan het einde van de middag terug op een geslaagde dag. Van Dooren: “We zijn trots op de prestaties van onze studenten. Voor ons is het een belangrijke bevestiging dat het onderwijs dat we ontwerpen en uitvoeren echt aansluit op de beroepspraktijk.” Ook Nicole van Deursen, aanwezig namens de SpinAwards, was tevreden. “Communicatie Tilburg is de enige opleiding in Nederland die met haar Project Spin de SpinAwards volledig in het onderwijsprogramma geïntegreerd heeft. Wij hebben veel bewondering voor de manier waarop ze dat doen.”

Auteur: Caren Braat