Fontys vanaf keukentafel aanwezig bij Wereldcongres Fysiotherapie

20210411_111325

Wat een reis naar Dubai zou worden, werd een congresbezoek vanuit de eigen keuken. Een delegatie van Fontys Paramedische Hogeschool (FPH) was in het weekend van 9 tot en met 11 april aanwezig op het online Wereld Congres Fysiotherapie. Een plek waar fysiotherapeuten van over de hele wereld elkaar ontmoeten, informeren maar bovenal inspireren. Een plek waar state-of-the-art onderzoek gedeeld wordt. Een mooie kans voor docent-onderzoekers om zich te laten inspireren, informeren maar ook zeker te profileren.

Fontys docent-onderzoekers Roderick Wondergem, Sophie Konings, Wendy Hendrickx en Tjarco Koppenaal presenteerden online hun onderzoek. Allen zijn onderdeel van de Academische Werkplaats eerstelijns Fysiotherapie en het profileringsteam Empowering Healthy Behaviour van FPH. Koppenaal: “Een online congres is een vreemde gewaarwording, zeker wanneer het alternatief een congresbezoek in Dubai is. Weken van tevoren neem je op je werkkamer een presentatie op. Zonder de voor mij benodigde spanning van het presenteren en feedback en vragen vanuit de zaal. Ook miste ik de gezelligheid en het gezamenlijk optrekken gedurende het congres met de collega’s van Fontys en de onderzoeksgroep.”

e-Exercise lage rugpijn
Koppenaal zoomde tijdens zijn presentatie in op lage rugpijn, de meest voorkomende klacht in de fysiotherapiepraktijk. Binnen e-Exercise worden de voordelen van face-to-face fysiotherapie en oefentherapie gecombineerd met de voordelen van een app. Zo ontstaat beweegzorg op maat met een smartphone app. Koppenaal over dit onderzoek: “Via de app ontvangen patiënten beweegopdrachten, oefeningen en informatie over lage rugpijn en zelfmanagement. De app heeft als doel om mensen thuis te stimuleren actief aan hun herstel te werken. Uit ons onderzoek blijkt dat na drie maanden geen verschil gevonden wordt in het fysiek functioneren van mensen met lage rugpijn die behandeld zijn met de blended behandeling in vergelijking met de mensen die de reguliere face-to-face behandeling hebben gekregen. Deze en meer interessante bevindingen hebben we tijdens het congres kunnen presenteren aan fysiotherapeuten vanuit alle windstreken.” Het e-Exercise onderzoek loopt nog volop. Zo kijken de docent-onderzoekers ook nog naar het kostenplaatje. Want zijn er verschillen in kosten die deelnemers in beide groepen hebben gemaakt als gevolg van hun lage rugpijn?

Onvoldoende verklaarbare klachten
Tijdens het congres waren ook de uitkomsten van een onderzoek naar patiënten met SOLK (somatisch onvoldoende verklaarde lichamelijke klachten) te beluisteren via een e-posterpresentatie van docent-onderzoeker Sophie Konings: “Volgens geïndiceerde preventie kan het behandelen van patiënten met matige SOLK chronische SOLK voorkomen. Een preventieve aanpak is echter alleen zinvol als een behandeling blijvend resultaat laat zien. Deze studie identificeert welke patiënten achteruitgaan in fysieke en mentale gezondheid na behandeling voor patiënten met matige SOLK die hebben deelgenomen aan de PARASOL-interventie. Juist de focus op deze groep is van belang voor patiënt, zorgprofessional en samenleving, omdat we er wellicht duurdere zorg en hoge ziektelast mee kunnen voorkomen. Een belangrijk thema voor profileringsteam Empowering Healthy Behaviour (EHB), waar ik deel van uitmaak.” Dit onderzoek is een subonderzoek van de PARASOL-studie van Els van Westrienen, ook een docent-onderzoeker van team EHB. Ook bij dit onderzoek is een afstudeerstudent betrokken; een student van de opleiding Fysiotherapy English Stream geeft er vervolg aan.

Minder zitten
Wendy Hendrickx en Roderick Wondergem gingen in op de RISE-interventie. Wondergem promoveerde in 2020 op zijn onderzoek naar het beweeggedrag van mensen na een beroerte. Hendrickx: “Vanuit onderzoek binnen het RISE-project weten we dat veel mensen die een beroerte hebben gehad veel zitten gedurende de dag en relatief weinig bewegen. Dit zorgt voor een hoger risico op onder andere hart- en vaatziekten. Om mensen na een beroerte te ondersteunen bij minder zitten en meer bewegen, is de RISE-interventie ontwikkeld.” Net als bij het onderzoek van Koppenaal speelt e-health een belangrijke rol. “De behandeling is ontwikkeld met alle betrokken stakeholders, zoals mensen die een beroerte hebben gehad, zorgprofessionals en internationale onderzoekers. Wat er nu ligt, is een behandeling die gedragsverandering ondersteunt met behulp van face-to-face coaching, een e-health applicatie en beweegmonitor”, aldus Hendrickx. De effectiviteit en haalbaarheid van de behandeling wordt de komende jaren verder onderzocht.

Podium voor stagiair(e)s
Niet alleen docent-onderzoekers, maar ook studenten van de opleiding Fysiotherapie kregen een rol tijdens het congres. Zo gaf student Joost van der Heiden een presentatie met de titel ‘Who is better in self-managing non-specific low back pain?’. Studente Patricia van der Laag zoomde in op beweeggedrag met de presentatie ‘Movement behavior patterns composition remains stable, but individuals’ membership changes over time in people with a first-ever stroke’.

Ook voordelen
Hoewel een congres in Dubai natuurlijk de kers op de taart zou zijn voor de docent-onderzoekers, heeft een online congres ook voordelen. Koppenaal: “Het mooie van een online congres is wel dat je de presentaties van anderen voor een langere periode kan bekijken. Je hoeft dus niets interessants te missen. Je hebt meer vrijheid om je eigen congresdag samen te stellen, ook buiten de congresdagen om. Een goed initiatief daarbij is dat je via de mail ook vragen kunt stellen aan collega-onderzoekers.”

Nieuwsgierig naar het World Physiotherapy Congres? Hier lees je er meer over. Wil je meer weten over de onderzoeksprojecten en events van team Empowering Healthy Behaviour, ga dan naar de website van Fontys Paramedische Hogeschool.

Auteur: Rianne van Hoek
infographic