maart

Fontys partner van STRP Festival

black Quantum Futurism

Fontys en STRP Festival organiseren op 3 en 4 april de conferentie New Scenarios for the Future als onderdeel van het STRP Festival. Tijdens deze conferentie delen kunstenaars, critici, schrijvers en denkers nieuwe beelden en idealen voor de toekomst in de vorm van keynotes, artist talks, paneldiscussies, performances en expo tours. De conferentie vindt plaats in het Klokgebouw (Strijp S) in Eindhoven.

De samenwerking van Fontys met STRP Festival is tot stand gekomen vanuit het TEC for Society onderzoeksthema Creatieve Economie. Vanuit dit thema doet Fontys onderzoek naar zaken op het snijvlak van creativiteit en cultuur enerzijds en economie anderzijds. Dat levert een nieuwe manier van kijken op en voedt het onderwijs en daarmee de professional van de toekomst.

Het organiseren van de conferentie New Scenarios for the Future draagt bij aan het doel van het onderzoeksthema om onderzoek te versnellen en een verbinding te leggen tussen de samenleving en de culturele en creatieve studies van Fontys. De conferentie dient als platform waar kunstenaars, critici, schrijvers en denkers inspiratie delen.

Programma
Het Engelstalige conferentieprogramma bevat onder andere keynotes van Andrew Keen, Black Quantum Futurism (zie foto), James Bridle en Maxim Februari. Fontysonderzoeker Mathieu Viau-Courville presenteert een paneldiscussie over de toekomst van musea en zal de informatie die hieruit voortkomt, meenemen in zijn onderzoek naar dit onderwerp.

Verder kunnen bezoekers naar het multimediale spektakel van Discrete Figures van Daito Manabe, deelnemen aan de augmented reality tour Billenium op StrijpS of het gesprek aangaan met Heather Dewey-Hagborg die een virus heeft ontwikkeld, waarmee we letterlijk de liefde kunnen verspreiden.

Groepspakketten studenten
Het programma en toegangskaarten zijn verkrijgbaar via de website van STRP festival. Voor docenten die met hun studenten de conferentie willen bezoeken zijn groepspakketten verkrijgbaar. Neem daarvoor contact op met danielle@strp.nl.

​Auteur: Willy Boets / Ingrid Oonincx

TEC for Society

TEC for Society is een zwaartepunt binnen Fontys Hogescholen en is gericht op de snel veranderende maatschappij die een meer ondernemende en nieuwsgierige houding van studenten en professionals vraagt. Fontys ziet het als haar opdracht om in dit proces een centrale rol te spelen. Essentiële kennis en vaardigheden hiervoor zijn Technology, Entrepreneurship en Creativity (TEC). Wie over TEC-skills beschikt, wil begrijpen hoe technologie vraagstukken kan oplossen, durft te ondernemen en zoekt naar creatieve oplossingen en samenwerkingen. Fontysstudenten, afgestudeerden, docenten en onderzoekers leveren zo een pro-actieve bijdrage aan een duurzame en inclusieve samenleving.