september

Fontys Onderzoeksprijs 2020 – aanmelding geopend!

onerzoeksprijs

Fontys hecht grote waarde aan praktijkgericht onderzoek dat gericht is op- of ontwikkeld en uitgevoerd is met het werkveld. Onderzoek dat Fontys profileert als kennisintensieve netwerkorganisatie met een sterke regionale binding. Om dergelijk onderzoek te stimuleren wordt jaarlijks de Fontys Onderzoeksprijs uitgereikt: eén voor medewerker(s) van Fontys, eén voor master-student(en) van Fontys en eén voor bachelor-student(en) van Fontys.

Welke onderzoeken komen in aanmerking
Voor de Fontys Onderzoeksprijs komen praktijkgerichte onderzoeksresultaten in aanmerking die aan de volgende kenmerken voldoen:

• Onderzoeksprojecten die daadwerkelijk zijn uitgevoerd in het veld door studenten, docenten en veldwerkers en/ of combinaties daarvan.
  • Het succesvolle resultaat wordt ondersteund door testimonials: gebruikers, afnemers, ontvangers of externe deelnemers aan het project geven schriftelijk weer wat de impact van het onderzoek was in termen van bruikbaarheid, toepasbaarheid en kwaliteitsverbetering.
  • De resultaten van het onderzoeksproject kunnen ook gepubliceerd zijn in onderstaande vormen:
    • Een onderzoek in het kader van de afsluiting van een masterstudie.
    • Een artikel in tijdschriften 'die naar aard en inhoud er toe doen.'
    • Een bijdrage aan een (onderzoeks)congres zoals de tekst van de keynote of de deelname aan postersessies.
    • Overige publicaties.

Beoordelingscriteria
De jury beoordeelt de voorgedragen onderzoeksprojecten op:

• De samenwerking met het werkveld, regionale kennisnetwerken (consortium).
  • De doorwerking van het onderzoek (maatschappelijke impact van het onderzoek en de impact ervan op het onderwijs van de opleiding, op het instituut en op Fontys als geheel).
  • De kwaliteit van het onderzoek (ontwerp, methodologie, uitkomsten).
  • De originaliteit en het innovatief vermogen.
  • Verbinding met TEC for Society en de verschillende zwaartepunten is een pré.

Deelname en voordrachten
Fontys medewerkers en Fontys studenten die in aanmerking komen voor de Onderzoeksprijs kunnen zichzelf aanmelden of worden voorgedragen. Daarbij gelden de volgende uitgangspunten:

• Kandidaten die zichzelf aanmelden voor de Fontys Onderzoeksprijs dienen naast gedegen argumentatie, personalia en functie, altijd een schriftelijke, verklarende ondersteuning van hun directeur te overleggen.
  • Kandidaten die de betekenis van praktijkgericht onderzoek in relatie tot actuele ontwikkelingen beïnvloeden, worden door hun directie voorgedragen voor de Fontys Onderzoeksprijs. De voordracht dient vergezeld te gaan van een gedegen argumentatie en de personalia en functie van de genomineerde.
  • Lectoren zijn uitgesloten van deelname maar wordt gevraagd medewerkers en studenten actief te stimuleren tot deelname.

Onderzoeksprijs
De winnaar uit de medewerkersgroep ontvangt een prijs die bestaat uit een verblijf bij een buitenlandse zusterinstelling. De prijs voorziet in betaling van reis- en verblijfkosten en de gemaakte out-of-pocketkosten. In die periode wordt verder gewerkt aan het winnende onderzoek.

Voor de onderzoeken van masterstudenten en bachelor studenten zijn prijzen van €1.000 beschikbaar.

N.B. Indien een inzending wint die door meerdere personen tegelijk is ingediend, dan wordt het prijzengeld evenredig over de inzenders verdeeld.

Aanmelden
Aanmelden voor de Fontys Onderzoeksprijs kan vanaf nu via het aanmeldformulier. De sluitingsdatum is 13 november 2019.

Dienstonderwijsenonderzoek@fontys.nl

Auteur: Erik Oomen