Tilburg,

Fontys Academy of Creative Industries presenteert bundel 'Perspectieven op de toekomst'

trend research lab

Onder leiding van oud-lector en toekomstverkenner Patrick van der Duin van Fontys Academy for Creative Industries presenteren de leden van de kenniskring Futures Research & Trendwatching een gezamenlijke bundel met als titel: ‘Perspectieven op de toekomst. Toekomst verkennen door Fontys ACI’. De bundel is het resultaat van vier jaar onderzoek – en onderwijs – door de leden van het de kenniskring in de periode 2013-2017. De bijeenkomst is tevens de afsluiting van het lectoraat. De bijeenkomst vindt plaats op donderdag 31 mei tussen 15 en 17 uur in het Trend Research Lab aan de Nieuwlandstraat in Tilburg.

Tijdens de presentatie van de bundel worden de aanwezigen meegenomen in een carrousel van verhalen over manieren waarop we naar de toekomst kunnen kijken. Zo wordt bijvoorbeeld besproken op welke wijze Science Fiction wordt ingezet als tool om de bewustwording van onze afhankelijkheid en kwetsbaarheid in relatie tot technologie te vergroten. Daarnaast zoomen we in op de waarde van toekomstgeletterdheid, diepen we uit wat het betekent als we straks 130 jaar oud kunnen worden en staan we stil bij hoop voor de toekomst.

Nieuwsgierig naar toekomst
De toekomst mag dan van alle tijden zijn, het betekent niet dat de toekomst altijd de aandacht krijgt die het verdient. De toekomst komt en gaat niet vanzelf. Om echt een veelbelovende toekomst te hebben is het noodzakelijk om kennis te ontwikkelen over hoe er naar de toekomst gekeken kan worden. En hoe vervolgens deze toekomst gerealiseerd kan worden. Het belang ván de toekomst is dus verschoven naar nieuwsgierigheid náár de toekomst. En van daaruit naar interesse in hoe we naar de toekomst kunnen kijken en die kunnen vormgeven.

Omgaan met de toekomst
De bundel ‘Perspectieven op de toekomst’ gaat over hoe we naar de toekomst kunnen kijken. De gepresenteerde kennis is tot stand gekomen door het bestuderen van verschillende methodieken voor en theorieën over het verkennen van de toekomst en die vervolgens geschikt te maken voor praktische toepassing. Ook is er bij het onderzoek door het lectoraat veel gereflecteerd op wat ‘de’ toekomst nou eigenlijk is, hoe mensen omgaan met de toekomst en vooral ook wie toch al die mensen zijn die zich bezighouden met de toekomst.

Narrative forecasting
De bijdrage van kenniskringlid Rudy van Belkom handelt over ‘Nadenken over de toekomst met behulp van science fiction’. Uit onderzoek blijkt dat een op de drie studenten wereldwijd gelooft dat het internet als grondstof net zo belangrijk is als lucht, water, voedsel en onderdak. Deze afhankelijkheid is ongekend. Toch lijken veel mensen zich hier nauwelijks bewust van te zijn. In dit stuk wordt onderzocht op welke wijze Science Fiction kan worden ingezet als tool om de bewustwording van onze afhankelijkheid en kwetsbaarheid in relatie tot technologie te vergroten. In deze vernieuwde methode is niet de technologische ontwikkeling in de toekomst het vertrekpunt, maar de afwezigheid van een technologie in het heden.

Toekomst geletterde futurist
In haar bijdrage aan de bundel houdt kenniskringlid Tessa Cramer een pleidooi voor toekomst-geletterdheid. Op de middelbare school krijgt iedere leerling verplichte colleges geschiedenis. Gek genoeg hebben we over de toekomst nooit leren denken. En dat terwijl de toekomst net zozeer onderdeel is van het leven als geschiedenis. Het heeft consequenties dat de toekomst zo ver van ons af staat. Veel mensen hebben het gevoel dat ze de snelheid van de tijd niet bij kunnen houden. Er ontstaat onnodige angst. Veel duidt erop dat het wijsheid is om niet langer te wachten en aan de slag te gaan om studenten actief te letteren in de toekomst.

Belangstellenden voor de bijeenkomst kunnen zich aanmelden bij Yasmin Huissen, y.huissen@fontys.nl.