Er is weer perspectief, update 51

Update C

De persconferentie van het kabinet van vrijdag 18 juni bracht voor Fontys en de hele samenleving versoepelingen. Dat is heel goed nieuws en biedt een aangenaam perspectief voor de zomervakantie en de periode daarna.

Het belangrijkste goede nieuws is de aankondiging van het loslaten van de 1,5 meter- maatregel per 16 augustus. Hiermee lijkt er zicht op een ‘normale’ start van het volgend studiejaar. Op 13 augustus neemt het kabinet hierover een definitief besluit op basis van de situatie op dat moment. Dit betekent tegelijk dat tot de zomervakantie de 1,5 meter-afstand regel nog geldt en het aantal studenten en medewerkers in een ruimte blijft beperkt tot het nu geldende maximum. Verder houden we de huidige roosters aan waarbij studenten gemiddeld een dag per week naar Fontys kunnen komen voor onderwijsactiviteiten. Ook de richtlijnen ten aanzien van het afnemen van toetsen blijven onveranderd.

Purple
Het bestuur neemt op 29 juni aanstaande een definitief besluit over de Purple Introweek en neemt daarin de laatste richtlijnen vanuit het kabinet mee. De huidige tweedejaars (die vorig jaar een volledig online intro-programma volgden) worden ook uitgenodigd voor het Purple Festival.

Mondkapjes
Binnen Fontys is, na een periode van acht maanden, het dragen van een mondkapje vanaf 26 juni niet langer verplicht, behalve in situaties dat de 1,5 meter niet kan worden aangehouden: denk bijvoorbeeld aan praktijkonderwijs en in de liften en toiletten. Het is natuurlijk prima als studenten en medewerkers er zelf voor kiezen om toch een mondkapje te dragen.

Thuiswerken
Vanaf 26 juni geldt het kabinetsadvies om de helft van de tijd thuis te werken. Dat betekent voor Fontys dat er weer wat meer ruimte komt om op locatie te werken. Maar let wel: de 1,5 meter regel blijft in elk geval tot 16 augustus van toepassing waardoor het maximum aantal beschikbare werkplekken en toegestane personen in een ruimte nog steeds beperkt is. Omdat de situatie, de mogelijkheden en de behoefte per gebouw en per team verschillend zijn, wordt medewerkers/teams gevraagd om afspraken over spreiding van werkdagen en –tijden te maken.

In gesprek over roosters en thuiswerken in het nieuwe jaar
Met de nieuwe thuiswerkregeling wordt medewerkers de mogelijkheid geboden om ook na corona deels vanuit huis te werken – als je functie en werk zich daarvoor leent. We zijn nu met elkaar aan het ontdekken hoe dat werkt: er worden meer en meer interactieve schermen opgehangen in vergaderruimtes en lokalen en medewerkers zijn met hun leidinggevende in gesprek over mogelijkheden en wensen. Het achterliggende doel is steeds geweest: waar mogelijk reistijd en reisbewegingen beperken en het werk doen op de plek die past bij het type werkzaamheden dat je uitvoert. Het werk en de taken zijn bepalend voor wat wel en niet kan. Thuiswerken is geen recht, maar een faciliteit. Als het onderwijsproces of je werk vraagt dat je op locatie werkt dan kun je die dag dus niet vanuit huis werken.

Zelftesten
Ook na de vakantie blijft het gebruik van zelftesten belangrijk. We roepen iedereen op de zelftesten te blijven gebruiken. Studenten en medewerkers kunnen tot eind juli zelftesten aanvragen via SURF www.zelftestonderwijs.nl. Voor nieuwe studenten is ten behoeve van de introductietijd en de start van het nieuwe studiejaar een voorraad zelftesten op de instelling aanwezig.