24
november
2020
|
09:54
Europe/Amsterdam

Eerlijke, betaalbare sieraden van hoge kwaliteit

WhatsApp Image 2020-11-12 at 12.02.49

Voor Loïs van Werkum (25 jaar) was het vinden van het perfecte sieraad altijd een uitdaging. Een hoge kwaliteit, een luxe uitstraling én een gunstige prijs zijn drie eisen die zij in het huidige aanbod vaak niet met elkaar samen zag gaan. Met haar webshop Zaya Jewellery probeert ze hier verandering in te brengen. Inmiddels verkoopt ze haar sieraden wereldwijd. 

Voor Loïs begon het allemaal zo’n twee jaar geleden, tijdens een minor Digital Marketing in Eindhoven als onderdeel van haar studie CO-IEMES in Tilburg. “Ik was eigenlijk al langere tijd bezig met het bedenken van een bedrijfje. Ik twijfelde nog tussen het oprichten van een webshop in kleding of sieraden: voor beiden heb ik een passie. Uiteindelijk heb ik om praktische redenen gekozen voor sieraden, simpelweg omdat je voorraden dan minder ruimte in beslag nemen. ” 

Tijdens haar minor leerde Loïs de beginselen van de digitale marketing en data-analyse en richtte ze Zaya Jewellery op, zo vertelt ze. “Ik wilde mijn passie en kennis voor social media, digital marketing en de online wereld samenbrengen met mijn andere passie: mode en sieraden. Met Zaya Jewellery kon ik zowel het creatieve gedeelte als het zakelijke gedeelte van het runnen van een eigen webshop ontdekken.” 

Luxe, unieke uitstraling
En zo is Zaya Jewellery ontstaan: een webshop waarbij een luxe uitstraling samengaat met een hoge kwaliteit, hetgeen in het gangbare aanbod volgens Loïs zeker niet vanzelfsprekend is. “Ik kocht bijvoorbeeld wel eens sieraden bij andere webshops. Vaak verkleurden die binnen korte tijd, wanneer dit niet het geval was liep heel Nederland er -bij wijze van spreken- mee rond. Dus toen dacht ik: ‘dan ga ik het toch zelf doen?’ Zo ben ik uiteindelijk begonnen met het inkopen van sieraden die ik mooi en uniek vond, en die via mijn webshop online aan gaan bieden.

Al snel groeide Zaya Jewellery en kreeg Loïs ook aanvragen vanuit andere delen van de wereld. “Via social media, en dan met name instagram, gaat marketing heel snel. Zo kreeg ik al snel de eerste aanvragen vanuit Amerika. Maar in het begin was het verzenden naar andere landen financieel nog niet haalbaar, dat gaat pas voordelig vanaf een zekere hoeveelheid pakketjes. Hier zit ik inmiddels wel aan, dus ik verzend nu ook wereldwijd.” 

Eigen, unieke designs
Na een korte opstartperiode waarin ze sieraden bestelde bij een groothandel, was het tijd voor de volgende fase van Zaya Jewellery: het ontwerpen, laten maken en uiteindelijk aanbieden van een eigen sieradenlijn. “Eerst gebruikte ik hiervoor een Indiaas familiebedrijfje, tegenwoordig heb ik een bedrijf in Bangkok die mijn designs uitwerkt en vervolgens produceert. Inmiddels is mijn gehele collectie door mijzelf ontworpen.”

Een andere belangrijke pijler van Zaya Jewellery is duurzaamheid. Hoe probeert Loïs dit na te streven? “Allereerst gaat het natuurlijk om de materialen die worden gebruikt. Voor stenen die in sieraden terecht komen wil het nog wel eens zo zijn dat deze uit conflictgebieden komen. De fabriek waarmee ik werk maakt de stenen (synthetische diamanten) zelf, dus dan weet ik zeker dat dit niet het geval is. Daarnaast is de kwaliteit heel erg belangrijk. Sieraden van Zaya Jewellery moeten jaren meegaan, door de hoogst mogelijke kwaliteit na te streven en unieke, tijdloze designs te maken wordt ook meteen de duurzaamheid van de sieraden verhoogd.”

Plannen voor de toekomst
Naast haar groeiende bedrijfje is Loïs momenteel bezig met afstuderen. Via de Fontys Studentondernemersregeling kan ze dat nu combineren met het runnen van Zaya Jewellery: “Een van de grote voordelen is dat ik nu stage kan lopen binnen mijn eigen bedrijf en hier mijn scriptie over kan schrijven. Ik onderzoek nu bijvoorbeeld hoe ik de instagram-bezoeken nóg beter kan omzetten in directe sales. Uiteindelijk komt mijn scriptie dus direct de groei van mijn bedrijf ten goede.”

Met name het afgelopen halfjaar is Zaya Jewellery hard gegroeid. Op Instagram heeft het bedrijf inmiddels zo’n 10.000 volgers. Voor Loïs is er altijd meer werk te doen, ze heeft dan ook grootse plannen voor de toekomst: “Natuurlijk ben ik hartstikke blij met de groei van Zaya, maar ik wil nog meer bereiken. Het liefst zou ook nog meer klanten wereldwijd willen bereiken. En voor de toekomst ook uit blijven breiden met nieuwe collecties, misschien een volledig gouden lijn. Eigenlijk wil ik gewoon van alle kanten blijven groeien.”

Fontys Centrum voor Ondernemerschap