november

Duurzame lifestyle-expert Marieke Eyskoot gastdocent bij Fontys

Portret Marieke Eyskoot small-1

Marieke Eyskoot is dit studiejaar als ‘gastdocent van het jaar’ verbonden aan de opleiding Trend Research and Concept Creation in Lifestyle (TCL) van Fontys ACI in Tilburg. Eyskoot is duurzame lifestyle-expert. Ze schreef de bestseller Dit is een goede gids – voor een duurzame lifestyle. Deze week verschijnt een speciale editie voor kinderen. Haar eerste college is maandag 9 november.

Voor de studenten van TCL is duurzaamheid een belangrijk thema. Bij het ontwikkelen van concepten die de kwaliteit van leven verbeteren, hebben ze het altijd in hun achterhoofd. De link tussen de opleiding en Marieke Eyskoot, die dit studiejaar tijdens verschillende bijeenkomsten haar ervaringen deelt, is dan ook snel gelegd. Onder meer als expert op het gebied van duurzaamheid is ze een inspirator voor de studenten.

Begin dit jaar verscheen de negende editie van haar bestseller Dit is een goede gids – voor een duurzame lifestyle (2017). Het boek, waarvan ook een Engelse editie verschenen is, bevat praktische en positieve tips op het gebied van kleding, verzorging, eten, wonen, werken en vrije tijd. Het laat zien dat mooi en verantwoord prima samen kunnen gaan. Ook staan er interviews in met onder meer Janine Abbring en Floortje Dessing, die zich nadrukkelijk bezighouden met duurzaamheid. Het voorwoord is van Eric Corton. Deze week verschijnt bij Uitgeverij Boekerij de jeugdeditie: Dit is een goed gidsje voor een betere wereld. Daarin laat Eyskoot zien hoe ook kinderen de wereld duurzamer en eerlijker kunnen maken. Ze deed daarvoor interviews met bekende Nederlanders zoals Famke Louise, rapper Akwasi, Janouk Kelderman (Het Klokhuis), Boyan Slat (The Ocean Cleanup) en André Kuipers. ‘Dit gidsje helpt je om betere keuzes te maken voor onze planeet, en dus voor onszelf’, aldus de astronaut.

Eyskoot is ook initiatiefnemer van de internationale beweging #SustainabilityAgainstShame. Schaamte en duurzaamheid zijn volgens haar onlosmakelijk met elkaar verbonden. ‘We worden iedere dag overladen met oneindig veel berichten die ons het gevoel willen geven dat we niet goed genoeg zijn. Dat we ons ergens voor zouden moeten schamen. Om ons vervolgens te verleiden spullen te kopen zodat al onze ‘problemen’ worden opgelost’, zegt ze op de website MaatschapWij, het inspiratieplatform voor een socialer en duurzamer Nederland. Met haar beweging probeert ze hier iets aan te doen. Ze daagt komende week de studenten uit om een concept te bedenken waarbij we ons wel goed voelen en dat bijdraagt aan een duurzame samenleving. Vrijdag 13 november presenteren de studenten die de uitdaging zijn aangegaan hun concept aan Eyskoot. In het tweede semester is ze tevens opdrachtgever. Dan betrekt ze de studenten actief bij haar werkzaamheden.

De opleiding TCL werkt jaarlijks samen met spraakmakende gastdocenten. Ze inspireren de studenten vanuit hun vakgebied met hun visie op trends en met voorbeelden van door hen ontwikkelde concepten. Vanaf 2011 waren Rudolph van Veen, Floris van Bommel, Piet Hein Eek, Bas Kosters, Edward van Vliet, Victoria Foster, Marielle Bordewijk, Dave Hakkens, Koert van Mensvoort en Tabo Goudswaard als gastdocent aan de opleiding verbonden.

Auteur: Paul Geerts