26
november
2019
|
16:11
Europe/Amsterdam

Docenten uit vijf landen volgen training Sustainable Futures

Sustainable futures 1

In totaal 25 docenten van hogescholen en universiteiten uit Turkije, Spanje, België, Hongarije en Nederland zijn deze week in Tilburg bij elkaar voor een training ‘Prototyping for a sustainable Europe’. Het programma is onderdeel van een Erasmusproject waar Fontys Academy for Creative Industries (Fontys ACI) een van de partners van is. Vanaf volgende week gaan de docenten in eigen land aan de slag met de resultaten van de training, zodat eind januari een eerste groep van 100 studenten (20 van elke deelnemende instelling) aan de slag kan gaan met het ontwikkelen van een duurzaam Europa.

Uiteindelijk doel is om de toekomstmethodiek van Sustainable Futures geïmplementeerd te krijgen in de curricula. Hoewel de docenten die nu aan dit traject deelnemen vooral uit de economische en creatieve hoek komen, is de methodiek breder inzetbaar, zegt Monica Veeger van Fontys ACI. ‘In de kern gaat het in ons Erasmusproject om het creëren van meer toekomstbewustzijn bij studenten, ze meer grip te geven, zodat ze uiteindelijk in staat zijn zelf invloed uit te oefenen op die toekomst. Maar de methodiek zelf is niet alleen Fontysbreed in alle curricula inzetbaar, ook allerlei andere organisaties en bedrijven kunnen er gebruik van maken en eigenlijk gaat het nog breder: het is interessant voor zowel de maatschappij als geheel, als voor individuele personen.’

Extra interessant in de uitvoering van dit project is, zo zegt Veeger, de kans die studenten erdoor krijgen om samen te werken met andere universiteiten, ‘zodat ze bijvoorbeeld ook zicht krijgen op de manier waarop in andere landen wordt omgegaan met de sustainable development goals.’

Leefbaarheid steden
De docenten van de vijf instellingen krijgen deze week workshops, lezingen en diverse praktijkopdrachten. Daarvoor wordt onder meer Sustainable Development Goal 11 - die zich richt op de leefbaarheid in steden - als leidraad gebruikt. Veeger: ‘Samen gaan ze daarvoor een toekomstvisie bepalen en het wordt dus interessant hoe je dat kunt doen op basis van de verschillende culturele achtergronden van de deelnemers.’

De toekomstmethodiek komt voor Fontys niet uit de lucht vallen. De methodiek is door Christianne Heselmans en Linda Hofman ontwikkeld in het lectoraat Futures research & Trend Watching. Vorig jaar is de Denk Groter prijs naar Hofman en Heselmans gegaan met hun inzending ‘Sustainable Futures’. Voor de implementatie van de door hen ontwikkelde methodiek werd de samenwerking gezocht met HAS hogeschool Den Bosch. Deze samenwerking heeft geleid tot de Masterclass Future Food Systems die door beide hogescholen werd aangeboden. Studenten van beide opleidingen kregen met verschillende organisaties en bedrijven de gelegenheid om concepten te ontwerpen voor duurzame voedselsystemen.

Studenten aan de slag
Na de docententraining is het zaak de studenten enthousiast te maken voor de cursus in Antwerpen. Dat gebeurt zo concreet mogelijk: ‘We roepen ze op aan de slag te gaan om oplossingen te vinden om de grote challenges van de komende jaren. Er wordt een toekomstbeeld voor 2050 samengesteld dat laat zien hoe de nieuwe generaties op een duurzame manier kunnen samenleven. Aan de hand van bijvoorbeeld storytelling en andere visualisaties kunnen de studenten hun eigen toekomst verbeelden. Om van daaruit na te denken hoe je in het nu een product of dienst kunt ontwikkelen als eerste stap om in 2050 de gewenste toekomst te hebben bereikt die betekenisvol en gewenst is.’

Auteur: Bart Brouwers