28
februari
2024
|
16:26
Europe/Amsterdam

Diploma is geen voorwaarde om je te ontwikkelen

28_PRO uitsnede_Beeld.Artikel.LLO. (003)

Het is 16 maart 2020, alle onderwijsgebouwen in Nederland zijn gesloten. Lessen gaan door, maar dan online. Je bent docent, weet hoe een laptop werkt, maar je hebt nog nooit aan een online meeting deelgenomen. Toch aan jou de taak om je lessen zo snel en goed mogelijk digitaal op te pakken om achterstand bij je leerlingen te voorkomen … Dit was een extreme situatie, maar zo snel kunnen ontwikkelingen gaan. Want onze wereld is continu in beweging en veranderingen volgen elkaar in hoog tempo op. Om daarin zo goed mogelijk mee te kunnen bewegen is het belangrijk dat we ons blijven ontwikkelen.

Leren door te ervaren, dat kan ook 
De een ervaart ontwikkelen als een verrijking en de ander ziet er tegenop. Onterecht denken we vaak dat leren alleen onder leiding van een docent kan. Formeel leren, zoals we dat noemen, is natuurlijk een mogelijkheid. Je haalt dan een diploma of getuigschrift na afronding. Het mooie is dat dit niet de meest voorkomende manier van leren is. Binnen organisaties besteden medewerkers namelijk de meeste leermomenten aan informeel leren. Informeel leren gebeurt op momenten dat we iets leren door het te ervaren of bijvoorbeeld door een ervaren collega te observeren. Zeker zo effectief, het is alleen minder zichtbaar en wordt in de meeste gevallen niet gewaardeerd met certificaat, diploma of ander bewijsstuk. 

Wat levert een focus op ontwikkeling op?  
Meer aandacht voor leren en ontwikkelen binnen organisaties heeft een positief effect op de productiviteit en het innovatievermogen van de organisatie. Tegelijk draagt het voor de medewerker bij aan de eigen duurzame inzetbaarheid. Het stimuleren van een ‘leercultuur’ binnen je organisatie heeft dan ook veel voordelen.

Makkelijker gezegd dan gedaan
Toch zien we bij het stimuleren van een leven lang ontwikkelen nog altijd aardig wat hordes. Dat is zonde, want met de juiste kennis bij werkgevers, is er zo veel mogelijk. Hieronder een aantal drempels die we vaak tegenkomen:

- Gebrek aan motivatie
Vaak liggen hier andere oorzaken aan ten grondslag. Denk aan: slechte ervaringen op school, niet weten of ontwikkelen wel mag, weinig zicht op eigen kwaliteiten en slechte facilitering vanuit de werkgever.

- Gebrek aan tijd
ls de werkdruk hoog is, geeft dat weinig gevoel van ruimte om echt met ontwikkeling aan de slag te gaan.

- Gebrek aan urgentie
Vanuit werkgevers en/of leidinggevenden zien we vaak een houding ‘we doen het al heel lang zo, dus dat gaat prima’. Dat geeft geen stimulans aan ontwikkeling en houdt beweging tegen.

Onvoldoende kennis
Een gebrek aan kennis over de toegevoegde waarde van een leven lang ontwikkelen, zorgt er ook vaak voor dat er weinig aandacht is voor de ontwikkeling van werknemers. Daarnaast zien we dat het bij sommige bedrijven simpelweg ingewikkeld is, omdat er geen expertise in huis is op dit vlak.

Fontys ondersteunt in ontwikkeling 
Als onderwijsinstelling zien we een belangrijke rol in de vraagstukken rondom een leven lang ontwikkelen. En dus onderzoeken we hoe we samen met organisaties in de regio kunnen bouwen aan een lerende regio. En daarmee kunnen bijdragen aan een duurzame, inclusieve en vitale samenleving.

De eerste stap; kom gratis naar het Fontysevent ‘Leren en ontwikkelen, dat smaakt naar meer...’
Nieuwsgierig naar de ontwikkelingen of wil je stappen maken binnen jouw organisatie op gebied van een leven lang ontwikkelen? Meld je dan gratis aan voor het event ‘Leren en ontwikkelen, dat smaakt naar meer...’,  dat plaatsvindt op donderdag 21 maart in Eindhoven. Het programma is bekend en op de website lees je meer over de inhoud van deze dag en meld je je meteen aan.

 

Auteur: Katja Huismans