december

Digitaal college: burn-out en eenzaamheid onder jongeren

200183-Fontys-onderzoekt-Facebook

Het hebben van te hoge verwachtingen speelt een belangrijke rol bij het ontstaan van burn-out en eenzaamheid onder jongeren. Jeroen Pouw en Eric Schoenmakers gaan in een digitaal college in op de rol van verwachtingen bij jongeren. Ze sluiten af met praktische tips om burn-out en eenzaamheid te voorkomen. Interessant voor jongeren, ouders en professionals. Dit college wordt vanavond eveneens uitgezonden door Omroep Tilburg. (Bekijk het college onderaan dit artikel)

Hoge verwachtingen van jongeren zelf, maar ook vanuit de samenleving zorgen ervoor dat jongeren uitgeput raken of vereenzamen. Het is belangrijk dat zij, maar ook ouders en professionals dit probleem signaleren en het gesprek aangaan. In een laagdrempelig digitaal college van twintig minuten vertellen Eric Schoenmakers (expert op het gebied van eenzaamheid) en Jeroen Pouw (theoretisch pedagoog met kennis over burn-out bij jongeren) over oorzaken, gevolgen en vooral over hoe je om kunt gaan met verwachtingen. Studenten die vragen hebben over deze onderwerpen kunnen terecht op Fontys Helpt

Eric Schoenmakers
Eric Schoenmakers is onderzoeker en docent bij Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid. In zijn onderzoek houdt Eric zich bezig met het onderwerp eenzaamheid. Daarbij ligt zijn focus op de vragen ‘hoe gaan mensen van diverse leeftijden om met eenzaamheid?’ en ‘hoe gaan mensen met elkaar in gesprek over eenzaamheid’? Eric promoveerde in 2013 op het onderwerp eenzaamheid en publiceerde in diverse (inter-)nationale journals en vakbladen. In 2017 ontving hij de ‘rising star early career faculty award’ van de ‘academy for gerontology in higher education’.

Jeroen Pouw
Jeroen Pouw werkt als docent theoretische pedagogiek bij Fontys Hogeschool Pedagogiek. Daarnaast is hij als onderzoeker verbonden aan het Lectoraat Opvoeden voor de Toekomst. Op dit moment schrijft hij een onderzoeksvoorstel over welke waarden een rol spelen in het gezin, hoe ouders waarden overdragen en hoe jongeren (16-18 jaar) de waarden ontvangen.

Omroep Tilburg
Dit college is opgenomen in samenwerking met Omroep Tilburg en wordt daar ook uitgezonden, onder andere op maandag 14 december 2020.

Fontys Onderzoekt
In de hedendaagse wereld ben je nooit uitgeleerd. Een leven lang nieuwsgierig blijven, is dan ook geen keuze meer, maar een must. Fontys is als kennispartner actief in de regio om de professionals van de toekomst op te leiden. We willen onze kennis niet alleen delen met onze studenten, maar ook met jou. In toegankelijke colleges gaan onze docenten, studenten en lectoren in op actuele ontwikkelingen en thema’s. Dat levert je niet alleen kennis en informatie op, maar ook verrassende inzichten. Lees hier meer over onze gratis colleges.