De kunst van digitaal samenwerken aan kunst

themaweek

Samenwerken aan kunstprojecten in een digitale omgeving is een kunst op zich. Tijdens Co-creation in quarantine werkten meer dan 300 eerstejaarsstudenten van Fontys Hogeschool voor de Kunsten (FHK) interdisciplinair samen aan 38 online performances.

Het was voor het eerst dat deze interdisciplinaire themaweek online plaatsvond. Roy Vinclair, projectleider: “Het is fantastisch om te zien met welke energie de studenten van de verschillende disciplines samenwerken en de creativiteit die dan vrijkomt. Het omschakelen naar een online samenwerking was een hele uitdaging maar de opbrengsten zijn al zichtbaar. Niet alleen dat het project überhaupt door kan gaan en we dit aan de studenten konden aanbieden maar er ontstaat een nieuwe manier van samenwerken en samen – op afstand - creëren. De groepswerken zijn het eindresultaat van de week, maar centraal staan vooral de kennismaking en de samenwerking tussen studenten van de verschillende disciplines“.

Harm Hofmans, curator projectweek Co-creation in quarantine en hoofd educatie MU artspace Eindhoven over zijn ervaringen in deze projectweek:

“Met dit project hebben we niet alleen geëxperimenteerd hoe je als tentoonstellingsruimte ‘grensoverschrijdend’ kunstonderwijs op afstand kan verzorgen, maar ook welke invloed de maatregelen en quarantaine hebben op de creatieve processen en samenwerkingen van kunstenaars en studenten.”

Eén van die studenten is Manon van Riel, nu in haar eerste jaar van de Academie voor Danseducatie.

“Het is bijzonder en spannend om op deze manier samen te werken. Toch zie ik dat het ook veel nieuwe kansen biedt. Geduld hebben en elkaar laten uitspreken tijdens online vergaderingen is belangrijk voor een soepele samenwerking. We maken plannen, slaan deze op in een document waar iedereen bij kan en werken stapsgewijs.

De begeleiding, bestaande uit MU artspace en een aantal internationale kunstenaars, heeft aan het eind van de week feedback gegeven op het proces en de resultaten. De resultaten zijn terug te zien op de social media kanalen van Fontys Hogeschool voor de Kunsten (Facebook en Instagram).

Hieronder een greep uit de creaties die voortkwamen uit deze intensieve samenwerkingsweek.

Remember Freedom in limitaties PointIlism Timeless in time  Be.e Hybrid

De afbeelding is een printscreen uit het werk van Groep 27 - Remember