november

De Fontys Leven Lang Ontwikkelen week

De parels van multidisciplinaire samenwerking in onderzoek naar leren en ontwikkelen

llo week wo

De afgelopen week (16-20 november 2020) vond de eerste Fontys leven lang ontwikkelen (LLO) week plaats. In 18 interactieve online workshops is kennis gedeeld vanuit verschillende onderzoeks- en strategische programma’s. In totaal hebben deze sessies ruim 250 deelnemers van binnen en buiten Fontys bereikt.

De Fontys LLO week is ontstaan vanuit de toenemende multidisciplinaire samenwerking in onderzoek binnen Fontys. De week bouwt voort op eerdere events van het TEC thema Learning Society, en bundelde dit jaar de krachten van meerdere onderzoeks- en strategische programma’s binnen Fontys: de programma’s Docentprofessionalisering, Studiesucces, Hybride leeromgevingen, het Centre of Expertise De Onderwijsingenieurs, het WIN-project en onderzoeksthema Learning Society.

Multidisciplinaire samenwerking in onderzoek
De LLO week is de opmaat naar verdere samenwerking. Lector Marian Thunnissen (coördinerend lector Learning Society): “We gaan 2021 gebruiken voor de doorontwikkeling in onze onderzoekssamenwerking op dit thema. We hebben zoveel expertise in huis en die willen we nog meer bundelen en delen met onze regio. Bovendien vragen de vraagstukken waarmee we in het onderwijs en op de arbeidsmarkt geconfronteerd worden om multidisciplinaire samenwerking en oplossingen.”

Veranderingen in het onderwijs
Dan gaat het om de veranderende arbeidsmarkt, banen die veranderen en verdwijnen. De roep om om- en bijscholing. Ook het onderwijs maakt momenteel flinke innovatieslagen. Lector Rutger van der Sande licht toe: “Onderwijsprofessionals hebben de verantwoordelijkheid om voortdurend in te spelen op veranderende maatschappelijke omstandigheden en verwachtingen. Zowel de coronacrisis als de moord op Samuel Paty maakten dat recent nog eens duidelijk. Het prioriteren en faciliteren van effectieve professionele ontwikkeling van docenten is daarom een centrale opgave voor alle onderwijsbestuurders en schoolleiders”. Van der Sande is één van de initiatiefnemers van De Onderwijsingenieurs en ondersteunt onderwijsinstellingen in de regio met deze opgave.

Hybride leeromgevingen
Fontys investeert veel in samenwerking tussen onderwijs en beroepspraktijk, onder meer door het ontwikkelen van hybride leeromgevingen. De behoefte aan informatie hierover is groot, zo blijkt uit de interesse voor de LLO workshops over dit thema. Marielle Taks (programmamanager Hybride Leeromgevingen) ziet een duidelijke link met LLO: “In hybride leeromgevingen leren, werken en onderzoeken studenten, docenten en professionals écht samen. Vaak ook in multidisciplinaire settingen waardoor complexe actuele vraagstukken kunnen worden aangepakt. We zien dat de ontwikkeling van skills die je nodig hebt om de beroepspraktijk te innoveren en jezelf te blijven ontwikkelen bij uitstek in hybride leeromgevingen vorm krijgt.”
In het programma Hybride Leeromgevingen wordt met onderzoek, advies en dynamische netwerken ondersteuning geboden aan instituten en bedrijven die met deze vorm van samenwerking aan de slag willen gaan of deze verder willen versterken.

Leren en ontwikkeling voor werkenden
Hoe zijn de ervaringen met die hybride leeromgevingen in de praktijk en leiden die ook echt tot leren en ontwikkelen van praktijkprofessionals? Tijdens de LLO week hield Miranda Snoeren (projectleider WIN-project) een sessie over het onderzoek naar boundary crossers: de professionals die werken op het snijvlak van onderwijs en beroepspraktijk. Snoeren: “Professionals hebben een voorkeur voor informeel leren. Het vindt in het werk en vaak op basis van toeval plaats. In hybride leeromgevingen, zoals de professionele werkplaatsen, proberen we aan deze leerervaringen gezamenlijk betekenis te geven. Dat draagt ook bij aan de ontwikkeling van professionals en de beroepspraktijk. Of zoals een professional ooit tegen mij zei: “Ik heb in een jaar meer geleerd dan dat ik in al die andere jaren heb gedaan.”

Future (of) Learning
Onlangs heeft Fontys zes kennisthema’s vastgesteld, waaronder het thema ‘Future (of) Learning’. Met de uitbouw van de onderzoekssamenwerking op het gebied van leren en ontwikkelen leveren de betrokken expertisegroepen en lectoraten een bijdrage aan de verdere invulling van dit thema. De ambitie is om het event jaarlijks te laten terugkeren, en dan nog meer ruimte te geven aan geïnteresseerden van buiten Fontys om deel te nemen aan de sessies.

De motor achter de LLO week was Hanna van Beelen, kwartiermaker in het onderzoeksprogramma TEC for Society: “We hebben van veel mensen de vraag gehad of de workshops ook achteraf nog bekeken kunnen worden. Daar zijn we nu hard mee bezig.” Wil je hiervan op de hoogte gehouden worden, mail dan naar learningsociety@fontys.nl.

Auteurs: Marian Thunnissen, Hanna van Beelen. Geplaatst door: Mariëlle Rosendaal