Eindhoven,
05
oktober
2022
|
16:06
Europe/Amsterdam

De digitale apotheker van Pharmi licht je in over je medicijngebruik

Innovation Origins

De jury van de Gerard en Anton Awards 2022 was zeer te spreken over start-up Pharmi. Ze noemden de doelen ambitieus én goed onderbouwd. Voor oprichter Claudia Rijcken kwam de gewonnen award echter als een verrassing. “We zagen zoveel goede initiatieven om ons heen, dus we zijn erg trots dat we in de prijzen gevallen zijn. Er is niks leukers dan dat je werk gezien wordt als iets innovatiefs.”

Het platform van Pharmi kwam tot stand in 2019 nadat Rijcken een boek had geschreven over de toekomst van de farmaceutische zorg. Na jarenlang in de sector gewerkt te hebben, ontwikkelde de onderneemster een visie op de zorg. Medicatiebegeleiding moest volgens haar vaker via digitale platformen gaan, om zo meer tijd vrij te spelen voor de hoognodige menselijke zorgtaken. En dat bleef niet ongemerkt: op een congres werd ze aangesproken door de partner van een CEO van een veelgebruikte app in de zorgsector. Of ze misschien zijn platform wilde lenen om het in de praktijk te brengen? Er waren al snel twee apotheken als klant. Later werd het platform omgedoopt tot Pharmi’s zelf ontwikkelde platform MedicijnWijs. In deze aflevering van start-up of the day vertelt Rijcken daar meer over.

Waarom is jullie platform belangrijk?
“Het grote probleem is dat er steeds minder apotheekmedewerkers zijn die alle noodzakelijke zorg en uitleg kunnen bieden bij medicijngebruik. De zorgsector staat al langere tijd onder druk en dat kan ten koste gaan van de kwaliteit. Door de komst van Pharmi hoeven zorgmedewerkers minder tijd te besteden aan praktische zaken zoals uitleg over de werking van medicijnen. Veel patiënten hebben het gevoel dat ze door de bomen het bos niet meer zien en apothekers of artsen hebben vaak geen tijd om alles goed uit te leggen. Door de komst van MedicijnWijs hoeven zorgmedewerkers minder tijd te besteden aan makkelijke uitleg rondom medicijnen of krijgen ze tools om complexe begeleiding zoals de afbouw van geneesmiddelen makkelijker te faciliteren. Wij willen zorg digitaliseren waar dat kan, zodat er meer tijd overblijft voor echte aandacht voor de patiënt. Als je net te horen hebt gekregen dat je een ziekte hebt, komen alle details van goed gebruik niet altijd aan. Dan wil je het later nog eens makkelijk en gedoseerd na lezen.”

Welk probleem proberen jullie op te lossen?
“Mensen worden steeds ouder. Maar hoe ouder je bent, hoe vaker of langer je ziek wordt en hoe meer zorg je nodig hebt. Dat we steeds ouder worden, heeft voornamelijk te maken met de verbetering van de medicijnen. Betere medicijnen betekenen soms ook heftigere bijwerkingen dus is het belangrijk dat mensen hier goed over worden geïnformeerd. Dat voorkomt namelijk weer dat er meer vermijdbare zorg nodig is. Zeker 40.000 mensen per jaar komen onnodig in het ziekenhuis door vermijdbare fouten in geneesmiddelgebruik.”

Jullie richten je dus ook op oudere mensen. Zitten zij wel te wachten op digitale zorg?
“Onze applicatie wordt op dit moment door zo’n 8000 mensen gebruikt waarvan een groot deel tussen de 60 en 75 jaar is. Zij blijken de digitale begeleiding juist erg fijn te vinden. Het zijn mensen die nog een tijd te leven hebben en die redelijk gewend zijn aan digitale apparaten. Bovendien hebben ze vaak de tijd om uit te zoeken en begrijpen hoe hun geneesmiddelen werken. Patiënten boven de 80 jaar hebben wel wat meer moeite met de applicatie.”

Wat is er vernieuwend aan de app?
“Je hebt de beschikking over diverse vormen van informatie over een medicijn. Je kunt het vinden in tekstvorm, in videovorm of zelfs in gespreksvorm met een digitale apotheker. De digitale apotheker is een conversational AI (kunstmatige intelligentie) en kan als empathische chatbot een uitkomst zijn voor mensen die niet kunnen lezen en schrijven. Ook geeft de applicatie voor patiënten digitale motivational coaching, wat bijvoorbeeld inhoudt dat je een compliment krijgt als je vijf dagen met behulp van medicijnen gestopt bent met roken. Je krijgt dan ook te zien hoeveel geld en levenstijd je daarmee hebt bespaard. In de app kun je ook vragen beantwoorden rondom je welzijn, waardoor de apotheker je beter op afstand in je thuissituatie kan begeleiden als patiënt. De app is gedreven op een data-analyse. Aan de hand van deze data kan het gebruik van medicijnen nog meer geoptimaliseerd worden. Op dit moment zien we vooral hoe de app gebruikt wordt maar in de toekomst kun je bijvoorbeeld ook zien of er wel of geen bijwerkingen zijn en wat het effect van het medicijn is. Zo worden er minder fouten gemaakt.”

Aan wie bieden jullie MedicijnWijs aan?
“Openbare apothekers, farmaceutische thuiszorgorganisaties en poliklinische apotheken in het ziekenhuis werken momenteel met MedicijnWijs. Zij betalen een tarief om van ons platform gebruik te kunnen maken. De service voor patiënten is gratis en inbegrepen bij het medicijn. We werken toe naar steeds verdere vergoeding voor de technologie. In de toekomst verwachten we een aantal modules ook aan te kunnen bieden aan bijvoorbeeld de GGZ, tandartsen en de psychiatrie. Daarnaast zijn we een pilot begonnen in België en willen we in de toekomst ook andere landen in Europa het platform aanbieden. Het is technisch in ieder geval in die richting opschaalbaar.”

Wat zijn jullie grootste uitdagingen?
“Qua technologische ontwikkelingen moeten we nog het meeste sleutelen aan onze digitale apotheker. In de zorg moet je zeker weten dat ze het juiste antwoord geven en niet per ongeluk iets zeggen over een ander medicijn. Dat kost tijd en veel aandacht voor veiligheid en precisie. Die juistheid realiseren met kunstmatige intelligentie is nog een uitdaging.”

“Verder is er een aantal hordes in het zorgsysteem. Het is namelijk niet alleen een platform dat we integreren, maar een hele nieuwe manier van zorgverlening. Die transformatie gaat heel laag. Je merkt dat de prioriteiten vaak nog ergens anders liggen. Ook is er een behoorlijke softwarecapaciteit nodig om dit platform te koppelen aan bestaande systemen. Het vinden van mensen die het kunnen bouwen blijkt een uitdaging. Ook het krijgen van een vergoeding voor onze oplossing is vaak nog lastig. We krijgen wel veel lof van zorgverzekeraars, maar alleen waardering is niet genoeg om het te kunnen realiseren. We zijn heel blij met het bedrag dat we hebben opgehaald, maar een heel platform bouwen op een innovatieve manier is geen goedkoop projectje.”

 

Lees meer nieuws op Innovation Origins.