15
april
2019
|
11:36
Europe/Amsterdam

DBC-startup Ik VIx wint pitch event met moestuinpakket

500_20194pitcheventdbc2-850516

Hevige regenval zorgt steeds vaker voor wateroverlast. Doordat veel Nederlandse tuinen betegeld zijn, kan het water niet of moeilijk weglopen. Met een moestuinpakket stimuleren zes tweedejaars van Commerciële Economie Digital Business Concepts tuinbezitters om hun tuin groener te maken. De tweedejaars wonnen er onlangs een summer acceleration progam ter waarde 15.000 euro mee.

Nee, groene vingers hebben ze niet. Toch trok de groenbranche aan het begin van dit studiejaar wel de aandacht van Quirijn Mees, Coen Jonkman, Ilze Nijtmans, Sterre de Vries, Isa Uijtdewillegen en Veerle van Gils toen ze kennismaakten met startup 30MHz. De tweedejaars van de opleiding Commerciële Economie Digital Business Concepts vielen zomaar binnen bij het bedrijf omdat het interieur hun aandacht trok. ‘We werden erg enthousiast ontvangen’, vertelt Quirijn. De studenten waren direct onder de indruk. ‘Het is een super innovatief bedrijf dat met sensoren data verzamelt voor de tuinbouw.’ Dus toen de zes, die in het kader van hun opleiding samen de startup Ik VIx vormen, een onderwerp zochten, belandden ze in de tuin. ‘Het klimaat heeft onze aandacht’, aldus Quirijn. ‘We willen een steentje bijdragen aan het milieu’, vult Sterre aan. ‘Wateroverlast is een probleem waaraan veel gemeentes aandacht besteden.’ Quirijn: ‘Hoe kunnen we daar op een creatieve manier mee omgaan? We zagen mogelijkheden om dit te combineren met onze opleiding.’

Dat ligt niet direct voor de hand. Het moestuinpakket dat ze ontwikkelden, is op de eerste plaats praktisch. Een beetje tuinier kan met de zaden, het stappenplan, de handleiding en plantenkaartjes direct aan de slag. Bij gebrek aan een groene buitenruimte, kan de houten verpakking als tuin dienen. Om het de potentiële tuiniers nog gemakkelijker te maken creëerden de studenten een digitale omgeving. ‘Via de webwinkel kunnen ze de pakketten laten thuisbezorgen’, zegt Isa. Collega Sterre valt haar bij. ‘Ieder pakket is voorzien van een QR-code. Als je die scant, komt je op een pagina met recepten.’ Komende zomer krijgen ze de gelegenheid om de haalbaarheid van hun concept verder te onderzoeken tijdens het summer acceleration program van BW Ventures, een bedrijf in Eindhoven dat startups probeert verder te helpen. Sterre: ‘Volgens de jury is ons idee haalbaar, ook omdat we geen hoge opstartkosten hebben. Ook dragen we bij aan de oplossing van een maatschappelijk probleem.’

Zelf zien de studenten genoeg mogelijkheden. ‘We richten ons vooral op vrouwen boven de 30’, zegt Sterre. Doordat het eindproduct goed oogt, ziet ze mogelijkheden op Instagram en Facebook. Isa: ‘We willen er zoveel mogelijk proberen uit te halen.’ Ze hebben zin in het traject, kijken ernaar uit om in contact te komen met professionals. Quirijn: ‘We gaan dingen leren waar we nog nooit aan gedacht hebben.’ Isa benadrukt dat ze afgelopen maanden sowieso veel geleerd heeft. ‘Hoe vaak je ook valt, je kunt altijd weer opstaan. Het is helemaal niet erg om opnieuw te beginnen.’

Auteur: Paul Geerts