december

Communicatie Tilburg studenten naar finale SpinAwards Young Talent

CO Spinawards 2018

Communicatiestudenten Annelieke de Loijer, Rosita Duman, Lotte den Besten, Lola van den Reek en Janne van Diepenbeek hebben zich gekwalificeerd voor de finale van de SpinAwards Young Talent. Hun concept Kiku was het winnende concept van vijftien inzendingen tijdens de op 7 december door Communicatie Tilburg en SpinAwards georganiseerde voorronde. De concepten Flip en Polshoogte waren goed voor een wildcard.

Afgelopen vrijdag pitchten vijftien teams vierdejaars communicatiestudenten van Fontys Economische Hogeschool Tilburg hun digitale concepten voor de jury van de SpinAwards Young Talent. Deze zei het er knap moeilijk mee gehad te hebben. Het niveau van de pitches en de concepten werd over de volle linie als zeer hoog ervaren. Uiteindelijk gingen de bedenkers van Kiku er met de hoofdprijs vandoor: een direct toegangsticket tot de landelijke finale in april 2019.

Je kleding uit de kast pakken. Voor de meeste mensen geen enkel probleem. Maar voor blinden kan het knap lastig zijn die ene rode trui te pakken te krijgen. Het team achter Kiku bedacht daarvoor een slimme oplossing. Een trillende kleerhanger die communiceert met een mobiele telefoon. Je vraagt de telefoon om het betreffende kledingstuk, dat vervolgens begint te trillen. Het was de slimme combinatie van de invulling van de behoefte van de doelgroep en de praktische haalbaarheid die de bedrijfsjury van de Spin Award Young Talent overtuigde.

Naast het directe toegangsticket had de jury de mogelijkheid twee wildcards uit te delen. De teams die deze wisten te bemachtigen zullen in het voorjaar online stemmen moeten verzamelen om in de finale te komen. De eerste wildcard ging naar Flip, een concept bedacht door Mirna van Beek, Evi Kemeling, Melanie Duncan, Carmen Peters en Simon van der Velden. Hun digitale speeltoestel voor de openbare ruimte blijft leuk doordat er steeds nieuwe spellen toegevoegd kunnen worden en levert door de toepassing van speciale speeltegels genoeg energie op om omliggende straatlantaarns te laten branden.

De tweede wildcard was voor Polshoogte, een concept van Charlotte ten Berge, Kaya Kock, Glenn Verhoeven, Marloes Rens en Lisanne de Goede. Zij ontwierpen een slim polsbandje dat de alarmknop van ouderen vervangt. Anders dan de traditionele alarmknop kan het bandje de vergelijking met een normaal sieraad doorstaan, waardoor de doelgroep het instrument minder snel af zal doen. Dat hoeft ook niet, want het kan gewoon mee onder de douche. De ingebouwde hartslagsensortechniek is bovendien in staat een val te herkennen, waarna een mantelzorger gewaarschuwd wordt.

Coen Luijten en Joris van Dooren, als docenten aan de Fontys Economische Hogeschool Tilburg verantwoordelijk voor het onderwijsprogramma waar de SpinAwards voorronde deel van uitmaakt, keken aan het einde van de middag terug op een geslaagde dag. Van Dooren: “We zijn trots op de prestaties van onze studenten. Voor ons is het een belangrijke bevestiging dat het onderwijs dat we ontwerpen en uitvoeren echt aansluit op de beroepspraktijk.” Ook Hennie van Velzen, secretaris van de SpinAwards, was tevreden. “Communicatie Tilburg is de enige opleiding in Nederland die met haar Project Spin de SpinAwards volledig in het onderwijsprogramma geïntegreerd heeft. Wij hebben veel bewondering voor de manier waarop ze dat doen.”