december

City Deal Tilburg Challenge

Ieder kind een goede start. Heb jij een goed idee?

city challenge

Vanaf deze week organiseert City Deal Tilburg de challenge Ieder kind een goede start (0-16 jaar). Binnen deze challenge worden studenten van Fontys en Tilburg University uitgedaagd om onder leiding van coaches en experts concrete oplossingen uit te werken op het gebied van leefbaarheid, armoede, schulden, werkloosheid, samenleven, jeugd, ouderen en eenzaamheid. Het is daarom een interessante challenge voor studenten die de opleidingen volgen zoals Social Work, Pedagogiek, HRM, Toegepaste Psychologie, Design, Marketing, Communicatie, Zorgtechnologie en ICT. De eerste kennismakingsessie is vrijdag 3 december, daarna volgen er meer.

In de gemeente Tilburg wordt veel gedaan voor en rondom kinderen en jongeren. Maar uit gegevens, ervaringen en gesprekken met de jeugd, ouders, professionals en experts blijkt ook dat we er nog niet zijn. Juist tussen de thema's, tussen de werkvelden en de overgang van leeftijdscategorieën vallen gaten. Waardoor kinderen, jongeren tussen de wal en het schip dreigen te vallen. De gemeente Tilburg wil graag samen met de kennisinstellingen in haar stad werken aan een oplossing hiervoor. Meer hierover kun je lezen op de website City Deal Tilburg Challenge.

Waarom meedoen?
Studenten krijgen de mogelijkheid om in een multidisciplinair team te werken aan concrete maatschappelijke vraagstukken. Met als doel om die ook daadwerkelijk te implementeren. Studenten staan er niet alleen voor. Tijdens de challenge ondersteunen coaches hen met kennis en expertise. Voor studenten is het interessant omdat zij een netwerk opbouwen met professionals uit het werkveld. Elk team maakt kans op een geldprijs. Dus studenten, maak je agenda vrij en schrijf je nu in! De oproep aan docenten is om deze challenge bij studenten onder de aandacht te brengen, een mooie kans en ervaring. Voor meer info klik hier.

Hoe meedoen?
Studenten en professionals wordt gevraagd om op maximaal één A4 een oplossing aan te leveren voor een van de vraagstukken. Experts beoordelen deze ideeën. Uit deze inzendingen worden de meest interessante ideeën geselecteerd. Er vindt met deze inzenders een verdiepingsgesprek plaats. Vervolgens gaan er vijf inzenders door naar de finaleronde. De inzenders werken het idee verder uit en leggen deze voor aan de jury. De jury bepaalt per vraagstuk wie de winnaar is. Uiteindelijk is het doel om tot daadwerkelijke implementatie van inzendingen te komen.

Auteur: Mascha Arts