Eindhoven,
27
juli
2022
|
08:53
Europe/Amsterdam

Certy helpt als je online geen kat in de zak wilt kopen

Innovation Origins

Bij het online kopen van tweedehands artikelen loop je nogal eens de kans een kat in de zak te kopen. Je krijgt bijvoorbeeld je smartphone niet, terwijl je die al wel had betaald. Of het artikel dat je kocht verkeert toch in een veekl sklechtere staat dan in de advertentie stond beschreven. Nu meer en meer online diensten zich richten op de verkoop van tweedehands artikelen, ontwikkelt de Italiaanse start-up Certy manieren om online oplichting te voorkomen.

De jonge onderneming had al een netwerk van mensen opgezet om artikelen – van auto’s tot camera’s – die online worden aangeboden, te controleren. Sindkort zet Certy kunstmatige intelligentie (AI) in om frauduleuze advertenties op te sporen. Innovation Origins sprak met de oprichters van Certy, Riccardo Sanna, Antonio Masini, en Emanuele Sogus voor deze aflevering van start-up of the day. 

Wat doet Certy? 
Sanna: “Certy is ontstaan om mensen die online tweedehands artikelen kopen te beschermen, door de mlogelijkheden voor fraude zo klein mogelijk te maken. Gebruikers kunnen via onze website om een controle te vragen van de aanbieding die ze aan het bekijken waren. Aanvankelijk lieten we daadwerkelijk mensen deze artikelen ter plekke inspecteren. Als alles in orde was, kon onze Certy – zo heet de persoon die het artikel controleert – het artikel persoonlijk komen ophalen en het vervolgens naar de koper verzenden. Onze dienst is ingebed in een paar advertentiesites, vergelijkbaar met Marktplaats in Nederland. Gebruikers kunnen een vakje aanvinken om van onze dienst gebruik te maken. Daar betalen ze dan een extra vergoeding voor. Met alle gegevens die we op die manier hebben verzameld, hebben we een AI-algoritme ontwikkeld dat tot 99 procent van de online oplichterspraktijken herkent.” 

Hoe is het idee ontstaan?
Masini: “Dat is in onze studententijd ontstaan. We konden ons toen nog geen nieuwe laptop of een smartphone veroorloven. We waren aangewezen op tweedehands spullen. Op advertentiesites waren er heel wat te vinden. Bij online kopen is echter het risico op oplichting vrij groot. Toen Riccardo zelf werd opgelicht, kwamen wij op het idee om iets te creëren om deze oplichtingspraktijken te bestrijden. We hebben toen ons bedrijf opgericht en in heel Italië een netwerk van mensen opgezet die we konden vertrouwen. Zij werden onze Certy’s. Ons algoritme Certy AI is gebaseerd op al die gegevens die we de afgelopen jaren via dat netwerk hebben verzameld.”

Hoe werkt het? 
Sogus: “Wat we de voorbije jaren gecreëerd hebben, was een duidelijke methodiek. In de afgelopen jaren hebben we samen met onze Certys een procedure ontwikkeld om oplichting te herkennen. Vervolgens hebben we deze expertise gebruikt om ons algoritme te ontwerpen. Dat bleek betrouwbaarder dan andere systemen die in marktplaatswebsites zijn ingebouwd. Certy AI is niet alleen in staat om oplichting te herkennen, maar weet ook advertenties te onderscheiden die op het eerste oog nep lijken, maar toch echt blijken te zijn. Het resultaat is dat de advertenties die het systeem als frauduleus aanmerkt, ook daadwerkelijk frauduleus zijn.”

Hoe heeft de online tweedehandsmarkt zich ontwikkeld? 
Sanna: “Het kopen van gebruikte spullen heeft tegenwoordig niet per se te maken met de behoefte om geld te besparen. Mensen geven meer om circulaire benaderingen en duurzaamheid. Ze begrijpen dat het geen zin heeft om een nieuw artikel te kopen als je het ook tweedehands in goede staat kunt kopen, maar wel tegen een lagere prijs. Daarom krijgt wat wij doen meer relevantie.”

Wat kan er worden gedaan om het aantal gevallen van online fraude verder te beperken? 
Masini: “Mensen hebben de neiging gevaar te onderschatten. Ze zien het risico niet van eenvoudige handelingen, zoals het delen van een foto van hun creditcard via WhatsApp. De zaken veranderen wanneer we een oplichting verijdelen. Dan zien mensen het risico. Ze beseffen dat ze op het punt stonden duizenden euro’s uit te geven voor iets dat ze niet hadden gekregen op de manier waarop ze dachten.”

Sogus: “,,Wat we kunnen doen, is samenwerken met bedrijven. Bijvoorbeeld in het geval van nepwebsites. We hebben meegewerkt aan het opsporen en snel offline halen daarvan, door ook de domeinprovider erop aan te spreken.”

Wat staat er verder op het programma?
Sogus: “We willen ook andere e-commerce platforms helpen met onze technologie. We willen graag een rol spelen in de B2B-markt op dat gebied.”

Masini: “Een ander hoofddoel is dat we onze techniek gaan inbedden in de systemen van bijvoorbeeld Adevinta, een uitgever die in 14 Europese landen advertentiewebsites heeft, zoals Marktplaats in Nederland.”

 

Lees meer nieuws op Innovation Origins.