Tilburg,
mei

Alumnus Duncan Laurence brengt Songfestival naar Nederland

duncan4

Afgelopen zaterdagavond was het een spannende avond voor Fontys Hogeschool voor de Kunsten, Rockacademie en eigenlijk heel Nederland. Zo’n 4.6 miljoen Nederlandse kijkers zagen de Rockacademie alumnus Duncan Laurence het Eurovisie Songfestival winnen.

Met het liedje ‘Arcade’, dat hij al ontwikkelde tijdens zijn schoolcarrière, lukte het Duncan om het Songfestival na 44 jaar weer naar Nederland te halen. Tijdens de finale in Tel Aviv, Israël, kreeg Duncan 492 punten van de vakjury en publieksjury samen.

(Tekst gaat verder na de video)

Minister van OCW op bezoek
Veel studenten van de Rockacademie kwamen samen bij de Kunsten, maar ook op het Piusplein in Tilburg. Daar kon men op een groot scherm meekijken naar het liedjesspektakel. Bijzondere gast was minister Van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Samen met Nienke Meijer, voorzitter College van Bestuur, en tientallen toeschouwers zag zij Duncan winnen. Toen rond 01.00 uur ’s nachts de uitslag binnenkwam, ontplofte het Piusplein in gejuich. De NOS filmde het magische moment (laatste video in het artikel).

Online meegenieten
Niet alleen offline werd er veel gekeken en meegevierd, ook online was er veel aandacht.Fontys twitterde tijdens het Songfestival mee en ook op Facebook en Instagram werd de overwinning gevierd. De overwinningstweet werd ruim 17.500 keer bekeken en 139 geliket, de overwinningspost op Instagram werd zo’n 3.840 keer bekeken en 642 geliket en de overwinningspost op Facebook werd ruim 13.820 keer bekeken en 946 keer leuk gevonden.

Eurovisie 2020 in Tilburg?
Ook lieten we op Twitter en Instagram een poll rondgaan over wat we moeten doen als Duncan het Eurovisie Songfestival zou winnen. Op Twitter hebben 218 mensen hun stem uitgebracht, waarvan 37% stemde op optie A (We sturen volgend jaar weer een student van Fontys Rockacademie), 10% op optie B (Willem II heet voortaan Duncan I) en 53% op optie C (We houden het Songfestival volgend jaar in Tilburg). Op Instagram hebben 1.626 mensen hun stem uitgebracht en kon je alleen meer op optie A en C stemmen, waarvan 31% stemde op optie A en 69% op optie B.
Duidelijk dus dat mensen willen dat het Songfestival volgend jaar in Tilburg is!

This is to dreaming big
Het is natuurlijk een grote droom om als net afgestudeerde student Nederland te vertegenwoordigen op zo’n groot muziekevenement. Laat staan om te winnen! Bij zijn overwinningsspeech zei Duncan ook: ‘This is to dreaming big. This is to (putting) music first. Always.” Vooral het eerste is wat Fontys ook altijd zegt. Denk Groter!

Thuisvoelen
De Rockacademie was voor Duncan in ieder geval een plek waar hij zich thuisvoelt, zo zegt hij tegen Omroep Brabant.
Maar ze hebben hem niet opgeleid tot Songfestival ster; dat heeft hij helemaal zelf gedaan!

Auteur: Björn Rommens / Dienst Marketing en Communicatie