december

Afstuderen in de Efteling

Toegepaste Wiskunde-student Maaike liep stage bij de Efteling

Efteling Kantoor Raveleijn

Elke dag aan de slag met uitzicht op parkshow Raveleijn en na werktijd een ritje in de Python? Werken bij de Efteling is voor veel studenten een droombaan! Toegepaste Wiskunde-student Maaike Kemmeren liep haar afstudeerstage bij de Efteling. Ze creëerde een programma dat enquêtes van hotelgasten verwerkt en maakte de resultaten inzichtelijk voor haar collega’s. Na haar studie bleef Maaike bij de Efteling werken. Ze bouwt nu onder andere voort op het project waarmee ze tijdens haar stage begonnen is.

Data van enquête snel verwerken
Gasten die overnachten in het Efteling Hotel, Vakantiepark Efteling-Bosrijk en Vakantiepark Efteling Loonsche Land, ontvangen na hun verblijf altijd een korte enquête over hun ervaring. Hierin worden enkele vragen gesteld die ze anoniem beantwoorden. Aan het eind van elke maand ontvangt de Efteling een rapport van een bedrijf dat deze gegevens verwerkt. Zo weten ze precies waar ze nog aan moeten werken, en wat juist goed gaat.
Maar wanneer er in de eerste week een opmerking gemaakt wordt over een van de hotelkamers en daar pas aan het eind van de maand een rapport over komt, kan daar pas relatief laat iets aan gedaan worden. En juist daar ging Maaike mee aan de slag. Ze ontwikkelde een programma dat aan het eind van de dag de antwoorden binnenkrijgt, alle data ’s nachts verwerkt, en de volgende ochtend aan het juiste team rapporteert.

Maaike Kemmeren

Natural Language Processing
“Voor het project hield ik me bezig met Natural Language Processing, oftewel NLP”, legt Maaike uit. “Een computer kan geen menselijke taal lezen. Je moet hem leren hoe hij antwoorden op open vragen moet lezen.” Daarom categoriseerde ze een databestand van enquêtes, ingevuld door bezoekers van het Efteling Hotel. Met dit bestand leerde ze de computer verschillende categorieën herkennen. “Ik heb een deel van de data gebruikt als testbestand om te zien of de computer het goed categoriseerde. En dat was het geval!”
Naast het maken van het programma dat de data verwerkt, maakte Maaike ook een dashboard waarop de resultaten af te lezen zijn. “Het is belangrijk dat de data voor de verschillende teams makkelijk te lezen zijn. Zij moeten er direct mee aan de slag kunnen.” Elk team heeft nu een eigen dashboard waarop ze de relevante informatie af kunnen lezen. Dit werkt zo goed, dat sinds 15 november standaard met het systeem van Maaike gewerkt wordt.

Efteling Hotel

Voortbouwen op stageopdracht
Na haar afstudeerstage is Maaike bij de Efteling gebleven. Ze is nu vaste medewerker op de afdeling Data & Insights. Hier werkt ze aan verschillende projecten, waaronder opdrachten die voortbouwen op het werk dat ze tijdens haar stage heeft gedaan. Zo wil haar team bijvoorbeeld een soortgelijk model ontwikkelen voor het park. Maar dat is nog een flinke uitdaging! “In de reacties over het hotel worden over het algemeen alle onderdelen ongeveer evenveel genoemd. Er wordt bijvoorbeeld net zo veel gezegd over de badkamer als de slaapkamer. De reacties over het park zijn veel meer uiteenlopend. Sommige onderwerpen worden veel meer genoemd dan anderen.” Voor een computer die geen menselijke taal leest, is het daarom moeilijk om de reacties te verwerken. Het is een grote uitdaging, maar wel een waarmee Maaike met veel plezier aan de slag gaat.

Efteling Raveleijn

Werken bij de Efteling
Maaike heeft het helemaal naar haar zin bij de Efteling. “Word je ergens echt enthousiast van? Dan krijg je hier de mogelijkheid om je op dat gebied verder te ontwikkelen.” Dit merkte ze al tijdens haar stage. “Ik heb eigenlijk gesolliciteerd op een heel andere vacature. Tijdens het gesprek kwam het vraagstuk van de enquêtes ter sprake. Toen ik aangaf dat me dat heel interessant leek, mocht ik hiermee aan de slag!”
Tijdens haar stage kreeg Maaike begeleiding van een collega van de Efteling die ook Toegepaste Wiskunde bij Fontys gestudeerd heeft. “Dit was heel prettig, want mijn begeleidster wist precies waar mijn afstudeeropdracht aan moest voldoen. Ook kende ze docenten. Ik kreeg vanuit de opleiding én vanuit de Efteling dus heel prettige begeleiding.”
En dan is er natuurlijk nog dat grote voordeel van de Efteling als werkplek! “Ons kantoor is eigenlijk verstopt in het toneel van parkshow Raveleijn”, vertelt Maaike enthousiast. “Die zien we hier als we uit het raam kijken. En in de pauze loop ik samen met mijn collega’s gezellig een rondje door het park!”

Auteur: Inge Joosten