oktober

ACI-minor Dance Industry opnieuw betrokken bij ADE 2020

Zo'n 20 studenten werken mee aan zowel programma als productie

ADE Online-1

Amsterdam Dance Event mag dit jaar vanwege corona dan in een geheel andere vorm plaatsvinden (online), de bijdragen vanuit Fontys ACI’s minor Dance Industry zijn er niet minder om. Zo’n 20 studenten werken van 21 tot en met 25 oktober achter de schermen mee aan programma en productie.

De samenwerking tussen ADE en Fontys ACI krijgt vooral vorm tijdens ADE Online. Daar waar het betaalde programma ADE Pro zich richt op de professionals, is ADE Online gratis toegankelijk en afgestemd op opkomende artiesten en danceliefhebbers in het algemeen.

Drie teams van de minor Dance Industry-studenten hebben hiervoor ‘eigen’ panels mogen samenstellen met daarin aandacht voor actuele en relevante topics binnen de dance-industrie. Vanuit de Nederlandse minorgroep komt een programmadeel over ‘datagebruik als winnende tool voor artiesten’. Het panel is ontwikkeld door Steyn Scheepers, Carlos van Boekhold en Siem Jansen.

De minor Dance Industry draait sinds een jaar ook in een internationale variant. Uit die studentengroep komen programma’s over de toekomst van (virtuele) evenementen (door Yann Hiron, Jetske van Velsen, Pleun Konings en Aniek Verschoor) en over jongeren versus overheden (door Max Nanlohy, Melle van de Ven, Bastiaan van Geemen en Marnick Schoutsen). De coronacrisis vormt in beide gevallen de aanleiding. Aan de Fontys ACI-panels nemen diverse prominenten uit de hele wereld deel. Er zijn sprekers van onder meer het Amerikaanse festival Burning Man, nachtburgemeesterscollectief VibeLab en PR-bureau Pauw.

Los van de panels werken nog zo’n 10 andere studenten van de minorgroep tijdens ADE mee achter de schermen. Vijf helpen bij de productie van ADE 2020, vanuit zenuwcentrum Felix Meritis, vier anderen ondersteunen bij het klanttevredenheidsonderzoek.

ADE geldt als de grootste conferentie over elektronische muziek ter wereld. Ondanks – of juist dankzij – de online editie die tijdens de jubileum-editie (25) wordt neergezet. Daardoor kunnen wereldwijd nog meer (aankomende) danceprofessionals worden bereikt.

Alexander Spaans, student uit de internationale minorgroep en lid van het ADE-productieteam, zal van woensdag tot en met vrijdag een Insta-take-over doen. Volg hiervoor het Instagram-account van het Dutch Dance Industry Lab, waar de minor onder valt: @dutchdancelab.

Meer over de minor Dance Industry vind je hier, meer over ADE 2020 is hier te vinden.

Auteur: Paul Geerts