mei

Grensoverschrijdend Interreg project AACOMA wordt gestart

EMR Regio België, Nederland & Duitsland als hot spot voor de toekomst van lichtgewicht materialen en technologieën

Nieuws

De Euregio Maas-Rijn biedt een enorm potentieel met zijn vele zeer innovatieve, toonaangevende bedrijven en vooral MKB’s die actief zijn op het gebied van geavanceerde materiaalproductie in vele industriële sectoren, zoals de Automobielindustrie, Luchtvaart, Elektronica, Bouw en Infrastructuur, enz. De sector van de geavanceerde materialen groeit en consolideert gestaag met partijen als grondstofproducenten, academische- en R&D partijen en industriële OEM’s.

Interreg Euregio Maas-Rijn investeert in de periode 2014-2020 € 96 miljoen uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). Via investeringen in grensoverschrijdende projecten investeert de Europese Unie in de economische ontwikkeling, innovatie, territoriale ontwikkeling en sociale inclusie en onderwijs van deze regio. De Euregio Maas-Rijn is een potentiële hotspot voor de verdere ontwikkeling van geavanceerde materiaal- en procestechnologieën. Technische Centra en Instituten rond Aken/Duitsland, Luik/België en Eindhoven/Nederland werden bekroond met dit nieuwe project AACOMA.

Jan Bernards, manager onderzoek: “Het doel van het project AACOMA, dat een looptijd heeft van 3 jaar tot 2023 met een budget van 3 miljoen euro, is om het MKB te verbinden met innovatie-hotspots zoals instituten en technische centra. Bedrijven worden op de hoogte gebracht van geavanceerde methoden om met composieten producten te maken, dit door middel van het geven van workshops en het maken van demonstrators. TNW wil hier graag Brabantse en Limburgse bedrijven bij betrekken en samen met hen met meer eenvoudige methoden eerste verkenningen maken, waarna zij in contact gebracht kunnen worden met partners in het project die de meer geavanceerde methoden in huis hebben. Zowel de bedrijven als wij zelf kunnen hier dan kennis over opbouwen. Ook willen wij de TU/e en Fontys Engineering bij het project gaan betrekken.”

(bron: persbericht AACOMA, zie verder hier)

Auteur: Shauni Mulders