september

Zorgtechnologie: zorgorganisaties, MKB én onderwijs zijn er klaar voor

Track- & tracetechnologie in de verpleeghuiszorg

Fontys Symposium 20-09-2018 (40)

Hoe kan track- & tracetechnologie geschikt gemaakt worden voor gebruik in de verpleeghuiszorg door MKB-partners en zorgverleners? En met welke juridische en ethische kaders rekening moet je rekening houden? Docent-onderzoekers van Fontys Paramedische Hogeschool (FPH) en Fontys Mens en Gezondheid (FHMG) hebben dit samen met verpleeghuisorganisaties en MKB-partners onderzocht in het project SCHAT: Smart Care Homes and Assistive Technologies met steun van regieorgaan SIA.

De resultaten van dit onderzoek zijn donderdag 20 september tijdens het symposium ‘Zorgtechnologie, ben jij er klaar voor / mee*?’ gepresenteerd aan zo’n 75 geïnteresseerde deelnemers. Er werd niet alleen teruggekeken op de resultaten van het SCHAT-project, maar er werken ook stappen gezet naar een toekomst waarin technologie in de zorg niet meer weg te denken is.

Naast het uitvoeren van verpleegkundige handelingen in een Virtual Reality omgeving en het beleven van diverse stressvolle zorgcontexten in 360 graden video’s konden deelnemers zelf aan de slag met het programmeren van een interface of naam-badges. De mogelijkheden voor scholing, onderzoek en samenwerking die FHMG en FPH bieden op het gebied van Zorg en Technologie werden goed ontvangen.

Binnen het SCHAT-project zal voor de afronding een business case geschreven worden voor het gebruik van Track & Trace technologie in de verpleeghuiszorg. In oktober wordt het eerste werkende systeem voor Track & Trace van verpleegkundige hulpmiddelen – én cliënten – opgeleverd in Vitalis Vonderhof in Eindhoven.

Kijk op de onderzoeksprojectsite voor meer informatie over het SCHAT-project, de resultaten en de presentaties van het symposium ‘Zorgtechnologie, ben jij er klaar voor / mee*?’.