juli

Terugblik op afscheid Yolanda te Poel

20180612_Afscheid_YolandaTePoel-0094-5769

In juni heeft lector dr. Yolanda te Poel afscheid genomen als lector ‘Diversiteit en (ortho)pedagogisch handelenbij Fontys Hogeschool Pedagogiek. Dit deed zij met het symposium ‘Allemaal gelukzoekers. Jeugdhulp en opvoeding in tijden van polarisering’. Te Poel is zestien jaar als lector werkzaam geweest bij Fontys, waarvan de laatste acht jaar als lector Diversiteit en (ortho)pedagogisch handelen bij Fontys Hogeschool Pedagogiek.

De middag begon met een verhaal van Nienke Meijer, voorzitter College van Bestuur van Fontys, over de uitdagingen van diversiteit en inclusie binnen het hoger onderwijs. Vervolgens ging Yassir Houtch – directeur van ‘De Verbinders’ - in op de rol van muziek bij het opvoeden van kinderen met een moslimachtergrond. Hij gaf een korte uitleg over hoe muziek in sommige islamitische landen gebruikt wordt ten behoeve van een evenwichtige en weerbare opvoeding van jongeren en plaatste dit in de Nederlandse context. Daarna hield te Poel haar afscheidsrede waarin ze een pleidooi hield voor hernieuwde aandacht voor diversiteitsgericht werken voor en in het werkveld. Jos Lumanauw-van Ommen, directeur Fontys Hogeschool Pedagogiek, sloot af met een verhaal over pionieren met het lectoraat Diversiteit en (ortho)pedagogisch handelen. Het geheel werd omlijst door een prachtig ballet en muziek door studenten en docenten van Fontys Hogeschool voor de Kunsten.

We kijken terug op een zeer geslaagd symposium. Een aantal reacties van aanwezigen:

Op een creatieve wijze werd met een combinatie van muziek en dans een koppeling gemaakt met het thema diversiteit. Mooi om te zien hoe vanuit muziek verbinding gevonden kan worden’.

‘Yolanda heeft laten zien dat ze een pionier is geweest en laat met haar symposium weer zien dat ze de thema’s diversiteit en polarisering vanuit diverse invalshoeken weet te belichten’.

‘Een mooi afscheid dat recht deed aan haar werk van de afgelopen jaren en een basis biedt voor een vervolg en verdere samenwerking’

‘Inspirerende sprekers die treffend de link legden tussen inclusie/ diversiteit en opvoeding en onderwijs, waarin zij het belang van afstemming met het werkveld onderstreepten.’

‘Erg waardevolle boodschap aan het einde van het symposium met een verwijzing naar de titel van het symposium ‘allemaal gelukzoekers’ …uiteindelijk is iedereen op zoekt naar geluk, zie wat je hebt en ben daar dankbaar voor, afgesloten met het prachtige muziekstuk: ‘Gracias a la vida’ uitgevoerd door studenten van de Hogeschool voor de Kunsten’.

Bekijk een sfeerimpressie van het symposium op ons Youtube-kanaal.