Yes! Onwijs goed nieuws voor Teun Toebes

teuntoebes175

Teun Toebes, student FHMG, is genomineerd voor de Young Impact Award! Deze wordt op 12 juni in Rotterdam Ahoy uitgereikt aan de jongere die zich (belangeloos) voor de maatschappij inzet en hier een grote impact mee heeft. Belangeloos is het allemaal voor Teun. Gemiddeld kost sTeun en toeverlaat hem 20 - 25 uur per week, maar dat heeft hij er zeker voor over.

Drie jaar geleden begon Teun aan zijn opleiding Verpleegkunde bij Fontys waar hij al snel in contact kwam met de praktijk van de zorg en dat bleek echt zijn ding. Zó zijn ding dat hij er iets positiefs mee wilde doen. Hij ging mensen, waaronder jongeren, meegeven dat je óók in een verpleeghuis of na de diagnose van een vorm van dementie nog plezierige momenten kunt beleven.

Teun: ‘In het verpleeghuis ontmoette ik John. Een man met Parkinson dementie. Hij werd mijn maatje. Ik was de enige die zijn snor mocht knippen en samen gingen we, in mijn gele DAF, naar de McDonalds. Ik portretteerde hem en maakte een video. Hierin vertelde John onder andere over de treurige zelfmoord van zijn zoon. Toen zijn andere zoon na de uitvaart van John naar mij toe kwam en vertelde dat hij het idee had dat John mij als zijn zoon is gaan zien, wist ik het zeker. Je kunt met een klein gebaar, zó veel voor mensen (met dementie) betekenen. De complexiteit en veelzijdigheid van de verpleeghuiszorg is enorm.

Teun maakte meer video’s en bedacht een eigen concept, sTeun en toeverlaat, en creëert geluksmomenten voor mensen met dementie. ‘Zo ging ik samen met voormalig conducteur René (88) nog een dag Terug naar het vak,’ vertelt Teun. ‘Een kwetsbare man gevangen in zijn zijn bloeide op tot een trotse man die zichzelf durfde te uiten. Of de serie KnUS in de BUS, waarin ik met een Volkswagenbus ouderen bezoek om te praten over de liefde. Ook heb ik een silent disco-set die gratis wordt ingezet in verpleeghuizen door heel Nederland. Gratis omdat ik vind dat iedereen moet kunnen deelnemen. De silent disco heeft al zó enorm veel stralende gezichten opgeleverd!’

Je kunt je stem uitbrengen op Teun Toebes - categorie Health

Voor meer plezierige momenten, óók voor de zorgverlener!

Auteur: Maria Verbaal