Tilburg,
26
mei
2020
|
15:12
Europe/Amsterdam

Xavier van de Poll: VSB bursaal Fontys Kunsten

mmexport1577537962358

We stelden de VSB bursalen (zij die een VSB beurs kregen toegekend) van Fontys Hogeschool voor de Kunsten een aantal vragen. 
Aan het woord is Xavier van de Poll, student Academy of Music and Performing Arts.

Hoe wist je van het bestaan van de VSB? Nadat ik werd aangenomen op het Royal College ging ik direct op zoek naar financiering. Via contactpersonen van mijn voormalig jeugdorkest, het JeugdOrkest Nederland, kwam ik terecht bij het VSBfonds.

Wanneer vertrek je waar naar toe? Hopelijk gaat alles goed; dan kan ik medio september verhuizen naar Londen, en nog wel in een speciaal ontworpen gebouw voor Royal College of Music-studenten!

Waarom naar het buitenland? Voor mijn gevoel was Nederland een beetje "op" qua educatie, na mijn bachelor muziekwetenschap aan de UvA en compositie aan FHK. Het Haagse en Amsterdamse conservatorium passen niet bij mij en ik wilde al heel erg lang naar het buitenland. Londen bood de beste mogelijkheden op gebied van educatie, en het College al helemaal, dus na een lange zoektocht ben ik blij in Engeland een plek gevonden te hebben.

Wat ga je daar doen? Ik hoop vooral mezelf daar ontzettend snel en goed te ontwikkelen op gebied van artistieke visie, het maken van vrienden die je heel je leven bij je houdt, het fijnslijpen van mijn compositorische techniek, het bezoeken van masterclasses en concerten en waarschijnlijk nog heel veel meer. Het College biedt boven alles een extreem hoge concentratie aan kennis, topmusici en het bereiden hun studenten uitstekend voor op het professionele leven als musicus wat volgt na het afstuderen. Uiteindelijk wil ik terugkijken op mijn periode aan het College waarin ik mezelf vooral op ontzettend veel verschillende vlakken sterk heb ontwikkeld: niet uitsluitend het componeren, maar ook alles daaromheen.

Altijd al je droom geweest? Het antwoord op deze vraag is eenduidig "Ja!". Als kleine jongeman van twaalf of dertien maakte de film Shine uit 1996 een enorme indruk op me; ik herkende ontzettend veel van David Helfgott, de pianist die centraal staat in de film, in mezelf. Helfgott ging in zijn jonge jaren eveneens naar het Royal College en het is voor mij dan ongelofelijk om pakweg dertien jaar later na het zien van de film ook te gaan studeren aan datzelfde instituut. Daarnaast is het fantastisch om in de voetsporen te mogen treden van meestercomponisten zoals Ralph Vaughan-Williams, Gustav Holst of Benjamin Britten en te mogen samenwerken met de musici en professoren die zich daar momenteel begeven.

Zou je ook zijn gegaan zonder VSB beurs? Studeren aan het College is een unieke kans en die zou ik nooit hebben laten liggen. Linksom of rechtsom zou ik ervoor hebben gezorgd dat ik er heen zou gaan. Dat is ook besproken tijdens mijn auditie: ik beloofde ze dat ik het financieel zou regelen, koste wat het kost! Ik ben blij dat ze me dat vertrouwen hebben gegeven. Dat gezegd hebbende is de financiële steun van het VSBfonds wel degelijk onmisbaar nu!

Waarom denk je dat de commissie jou heeft geselecteerd (niet bescheiden zijn!!)? (Niet bescheiden zijn? Oh God...! haha) 
Ik denk dat de redenen waarom ik door de selectie ben gekomen op zowel het College als het VSBfonds sterk overeenkomen: ik heb altijd geprobeerd om aan een totaalplaatje te voldoen, een waarin hard werken, passievol zijn, serieus zijn over je vak en het opnemen van kennis over zaken die "aan de rand" van je vak staan allemaal gecombineerd worden. Zo leer ik bijvoorbeeld Chinees om uiteindelijk mijn PhD in China (waar ik onlangs nog was voor een première van een van mijn werken) te kunnen doen zodat ik daar een totaal andere traditie kan verkennen en mezelf eigen kan maken. Deze kennis over Chinese instrumenten en de Chinese traditie kan ik uiteindelijk weer samensmelten met de Westerse basis die ik hier heb opgedaan. Ik denk werkelijk dat het College en VSBfonds mij hebben geselecteerd omdat ze aan mij aanvoelen dat ik een duidelijke persoonlijke en artistieke visie heb voor mijn toekomst en de richting die ik wil nemen met mijn muziek. Dit combineer ik natuurlijk met zeven dagen in de week hard werken, want reflectie laat ik graag gepaard gaan met daadwerkelijke schrijfuren.

Kom je weer terug naar Nederland? Het is niet mijn doel om een politiek betoog te houden hier, maar het is geen geheim dat in Nederland de cultuur met golven wordt wegbezuinigd. Ik woon natuurlijk in Brabant, waar recentelijk nieuwe plannen zijn gepresenteerd om nogmaals te snijden in het cultuurbudget. Tot overmaat van ramp valt cultuur nu onder het portfolio vrije tijd - compleet krankzinnig, als je het mij vraagt. Het verraadt hoe er over cultuur wordt gedacht en dat vind ik bedroevend. Hoe graag ik ook in Nederland ben voor fantastische concerten van het Koninklijk Concertgebouworkest of De Nationale Opera & Ballet, als hier geen omslag in plaatsvindt, wat de politiek cynicus in mij niet verwacht, dan denk ik dat andere landen zoals Engeland of China mij meer te bieden zullen hebben op lange duur. Ik had het graag anders gezien en ik zie mezelf echt nog wel terugkeren naar Nederland om hier muziek te maken op projectbasis met de vele getalenteerde musici die we hier hebben, maar voor permanent verblijf heb ik zo mijn twijfels, simpelweg omdat het culturele klimaat er momenteel niet naar is en de situatie enkel verslechtert.

Zou je het leuk vinden om ons bij FHK regelmatig te laten weten hoe het met je gaat? Uiteraard, haha! Waar andere Nederlandse conservatoria mij keer op keer afwezen voor opleidingen, was Fontys de enige school die wel voor me klaarstond en me de artistieke vrijheid aanbood die ik nodig had: dat zal ik nooit vergeten!

 

Geplaatst door Marielle Hulshoff, Fontys Hogeschool voor de Kunsten, Tilburg, 26 mei 2020
(Foto: december 2019 bij het Central Conservatory of Music in Beijing voor een internationale competitie)
 
Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.