november

Workshop ‘Voel je thuis in je eigen huis’

Laatste Nieuws

Werkboek ‘Zoals Thuis’ overhandigd aan Hugo Borst tijdens Denk Groter debat

Woensdag 8 november vond het Denk Groterdebat plaats in het parktheater in Eindhoven.Het was de 25e editie, die in het teken stond van de toekomst van de ouderenzorg in Nederland. Hugo Borst en Carin Gaemers, ambassadeurs van het manifest ‘Scherp op Ouderenzorg’ gingen in gesprek met elkaar en beantwoordden vragen uit de zaal. Esther Felix, docent/ onderzoeker uit team Technologie in de Zorg van Fontys Paramedische Hogeschool, trok na afloop de stoute schoenen aan en overhandigde Hugo en Carin het onlangs opgeleverde werkboek ‘Zoals thuis: 35 werkvormen om met het thuisgevoel in verpleeghuizen aan de slag te gaan’. Het is een mooi voorbeeld van hoe een onderzoeksproject vertaald kan worden naar concrete werkvormen voor de praktijk. Op dit moment wordt de inhoud toegepast in het HBO en MBO onderwijs en vinden trainingen plaats voor professionals op de werkvloer.

Mooi voorbeeld doorwerking SIA-RAAK onderzoeksproject

Wat maakt dat jij je thuis voelt? Met die vraag begon afgelopen vrijdag de eerste training naar aanleiding van het afgeronde SIA-RAAK project ‘Het verpleeghuis van de toekomst is een (t)huis’. De training vond plaats in het Appartement van de Toekomst bij Vitalis Vonderhof in Eindhoven. Deelnemers van RSZK, Vitalis WoonZorg Groep en de Zorgboog gingen met elkaar aan de slag om meer inzicht te krijgen in wat ‘thuis voelen’ betekent: voor jezelf, de cliënt èn familieleden en hoe je het thuisgevoel kunt beïnvloeden binnen de organisatie. De training is een eerste stap in dit proces en draagt vooral bij aan de bewustwording rond het thema.

Reacties deelnemers workshop

Docent-onderzoekers van Fontys Paramedische Hogeschool  Claire van der Voort en Esther Felix ontvingen een gevarieerd gezelschap met onder andere een teamleider services, een lid van de cliëntenraad, verpleegkundigen en managers. Van der Voort geeft aan hoe blij zij wordt dat de resultaten van het onderzoek bruikbaar en tastbaar zijn gemaakt voor iedereen die betrokken is bij de verpleeghuiszorg.

Esther Felix
Het is mooi dat we zo’n gemêleerde groep hadden, want zo kun je vanuit verschillende perspectieven over het thuisgevoel in gesprek gaan en ervaringen delen
Esther Felix
Claire van der Voort
Dat we als docent bij Fontys aan die bewustwording bij mogen dragen is echt een cadeautje!
Claire van der Voort
Je gaat er meer over nadenken, De training prikkelt om met collega’s in gesprek te gaan, Het is nooit een huis zoals vroeger, maar dat het wel als thuis kan voelen is een goed streven, Je beseft nu nog meer dat een cliënt er helemaal mag zijn, zoals hij of zij is.
Deelnemers

Nog meer workshops

Op 16 maart 2018 is de volgende training ‘Voel je thuis in je eigen (te)huis’ in het Appartement van de Toekomst bij Vitalis Vonderhof. Aanmelden kan nu al. Daarnaast biedt Fontys Paramedische Hogeschool ook op-maat trajecten aan, waarbij de training op een locatie naar keuze plaatsvindt.

Bovendien organiseert Fontys Paramedische Hogeschool in januari 2018 in samenwerking met het Aedes-Actiz Kenniscentrum Wonen-Zorg een exclusieve kennisdag over dit thema.

Boekje met 35 werkvormen

Deelnemers aan de workshop ontvangen het boekje ‘Zoals thuis’.Het bevat 35 verschillende werkvormen om met thuisgevoel in de zorg aan de slag te gaan. Hoofdonderzoeker Joost van Hoof zegt hierover: “Hier kunnen we met het hele onderzoeksteam trots op zijn. Het is een praktische vertaling van een uitgebreid onderzoek naar thuisgevoel, geïllustreerd met persoonlijke foto’s en aansprekende citaten van bewoners, familie en zorgprofessionals. Of iemand nu manager, coördinator, vrijwilliger of zorgprofessional is, de training en het boekje kan helpen om verschillende aspecten van thuisgevoel eerst zelf te ervaren, zodat je het met overtuiging kunt uitdragen!

Ook is het boekje ‘Zoals thuis’ los te bestellen. Tot 12 november tegen een gereduceerd tarief van 17.95 euro.

Foto’s: Esther Felix