Eindhoven,
december

Workplace Vitality Hub bereikt hoogste punt

Fontys, Holst Centre en TU/e werken samen met High Tech Campus Eindhoven aan de werkplek van de toekomst

vitalityhub

De Workplace Vitality Hub wordt gevestigd in een nieuw gebouw (HTC 85) op High Tech Campus Eindhoven, dat naar verwachting volgend jaar juni zal worden opgeleverd. De bouw van dit ‘slimme en duurzame kantoorpand’ bereikte onlangs haar hoogste punt. In de Hub zullen de FITT-partners (Fontys, imec, TNO, TU/e) samenwerken met grote bedrijven, maar ook startups, om te kijken hoe je de vitaliteit op de werkvloer kunt bevorderen. Dit door middel van slimme technologieën, data en AI die ervoor zorgen dat je lekkerder in je vel komt te zitten.

Denk bijvoorbeeld aan sensoren die kunnen detecteren dat een vergaderzaal te vol zit, en daardoor meer frisse lucht naar binnen gaan blazen. Of een slimme bureaustoel die meet hoe je achter je bureau zit, en gaat trillen als je een verkeerde houding aanneemt. Of wat denk je van het licht boven je bureau, dat zich aanpast aan de dag en aan jouw situatie, zodat je zo optimaal mogelijk kunt presteren. Steven Vos, TU/e hoogleraar en lector aan Fontys Sporthogeschool op het thema vitaliteit: ‘De kern van wat we in de Hub willen bereiken is een werkomgeving waarbij intuïtieve technologie uitnodigt tot meer bewegen, eenieder ondersteunt om het beste uit zichzelf te halen en mensen met elkaar verbindt. Zo worden gezondheidsproblemen voorkomen en de productiviteit verhoogd.’

De werkplek van de toekomst
Het nieuwe gebouw op de Campus komt te liggen aan het water, in het hart van het Campusterrein. Jean-Paul van Oijen, Commercieel directeur High Tech Campus: ‘Op de High Tech Campus werken ruim 12.000 professionals aan de nieuwste technologieën in de wereld van morgen. We focussen ons daarom niet alleen op de duurzaamheid van onze gebouwen, maar we richten ons ook op de medewerkers die op de Campus werken. Een gezonde werkplek is enorm belangrijk. Zo brengen we innovatie nog verder.’ Naast de Vitality Hub zullen meerdere technologie bedrijven zich vestigen in het nieuwe gebouw, waaronder de Finse technisch automatiseerder Etteplan.

Samenwerking met het regionale ecosysteem
De Brainport Vitality Hub wordt gebouwd op een sterk regionaal ecosysteem van grote bedrijven, MKB bedrijven en kennisinstellingen. De Hub onderzoekt onder andere een mogelijke samenwerking met PSV en de Brainport partners. Samen maken zij zich binnen het partnership met PSV sterk voor het verbeteren van de vitaliteit van hun werknemers. De Brainport regio staat al langer bekend om zijn sterke cluster rondom sport en technologie enerzijds en medische technologie anderzijds. De beide clusters treffen elkaar op het gebied van vitaliteit.

Met deze samenwerking, partners uit het (regionale) bedrijfsleven en de overheid zal in de Vitality Hub worden gewerkt aan onderzoek, ontwikkeling en het testen van technologie die werknemers gezonder maakt. ‘Voor Holst Centre, een partnership tussen imec en TNO, biedt de Vitality Hub een unieke omgeving om onze innovaties te testen en tot nieuwe toepassingen te ontwikkelen, waarbij de samenwerking met academische partners en het bedrijfsleven ons zal inspireren tot de ontwikkeling van nieuwe concepten,’ aldus Kathleen Philips algemeen directeur imec in Holst Centre.

‘Zo kunnen we een unieke test-, ontwikkel-, ontmoetings- en ervaringsplek realiseren waar aan technologieën en innovatieve interventies voor de werkplek van de toekomst wordt gewerkt’, aldus Steven Vos. Het ultieme doel is om over vijf jaar de vitaliteit van medewerkers significant te verbeteren.