Eindhoven,
juni

WIN-project leidt tot nieuwe ontwikkelingen

Fiets banner

Fase 1 van het WIN-project is afgerond en heeft geleid tot een theoretisch model over het leren en onderzoekend samenwerken in professionele werkplaatsen (PW). Fase 2, waarin we het model via een meervoudige casestudie valideren en verfijnen, is al geruime tijd ingegaan. Het model zal het fundament vormen voor het ontwikkelen van een instrumentarium dat PW’s helpt in het verder ontwikkelen en versterken van de PW. Naast dit hoofddoel heeft het WIN-project zijn meerwaarde al bewezen vanwege diverse spin-offs die zijn gestart. Deze spin-offs hebben impact op de kennispositie van Fontys rondom professionele werkplaatsen.

Het WIN-project helpt samenwerking en uitwisseling tussen de Fontys instituten binnen het domein Mens en Maatschappij te vergroten. Voorbeelden zijn de bijdragen door medewerkers vanuit Sportkunde en Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid tijdens de studiedag van Fontys Paramedische Hogeschool over leerwerkplaatsen. Ook is er een betere afstemming rondom de inzet van docenten binnen PW’s waarbinnen meerdere instituten participeren.
Per september 2019 behoort Fontys Hogeschool ICT tot het domein Mens & Maatschappij. Dat heeft er voor gezorgd dat zij toetreden tot de projectgroep van WIN en dat er wordt bekeken hoe we de samenwerking met hen kunnen versterken.
Op woensdag 15 mei zijn diverse sleutelfiguren van WIN en collega’s uit de PW’s bijeengekomen om te praten over de samenwerking binnen het domein. De centrale vraag was ‘’hoe kunnen we meer interprofessioneel samenwerken?’’. Naar aanleiding van de bijeenkomst wordt er een plan van aanpak opgesteld, waarin de focus ligt op ‘quick wins’ en het verbinden van docenten voor kennisdeling. In het domeinoverleg van eind juni wordt het plan van aanpak besproken met de instituutsdirecteuren.

PW inside voor kennisdeling
Nard van den Langenberg en Johan van Herk, werkzaam bij Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid, zijn gestart met de ontwikkeling van PW Inside. Een (video)platform die kennisuitwisseling tussen de PW’s moet bevorderen. De eerste aflevering is inmiddels opgenomen en er wordt hard gewerkt om een website te lanceren waar deze video’s en achtergrondinformatie bij elkaar komen. Heb je interesse in het opnemen van een PW Inside, neem contact op met Nard (n.vandenlangenberg@fontys.nl) of Johan (j.vanherk@fontys.nl).

Nieuwe projecten
Sofie Moresi, onderzoeker van het WIN-project, heeft namens de zeven instituten binnen het domein Mens en Maatschappij een aanvraag voor de TEC gelden ingediend voor de professionalisering van ‘boundary crossers’ en deze toegekend gekregen. Boundary crossers zijn de medewerkers die met één been in het onderwijs, en met het andere been in het werkveld staan. Deze rol vraagt specifieke kennis en vaardigheden, die om verdere professionalisering vraagt. Het doel van het project is om te onderzoeken op welke manier men zou moeten investeren in professionaliseringstrajecten van boundary crossers en het opstellen van een profiel voor deze functie voor in de toekomst.

Vanuit het WIN-project, Social Labs project en dienst O&O is een aanvraag ingediend om een meerjarig programma rondom authentieke (en hybride) leer- en onderzoekomgevingen te ontwikkelen. De inhoud van het programma wordt in nauwe samenwerking met alle instituten, diensten en diverse commissies van Fontys ontwikkeld zodat we Fontysbreed van elkaar kunnen leren en kennis over deze innovatieve leeromgevingen kunnen opdoen. Uiteindelijk moet dit programma de kwantiteit en de kwaliteit van deze omgevingen versterken waarmee het programma mede invulling geeft aan de Kwaliteitsafspraken rondom authentieke leer- en onderzoekomgevingen. Het is de bedoeling om tegen het einde van 2019 een uitgewerkt programmavoorstel op te leveren bij het CvB voor accordering.

Landelijke uitwisseling
De kennisuitwisseling met andere hogescholen komt steeds meer op gang. Zo zijn leden van het WIN-project op bezoek geweest in Groningen en zullen leden van de onderzoeksgroep en eventueel andere geïnteresseerden na de zomervakantie bij Saxion op werkbezoek gaan. Ook zijn we aangesloten bij een focusgroep die Erica Bouw (Hogeschool Utrecht) hield in het kader van haar promotieonderzoek aan de Open Universiteit naar leeromgevingen op de grens van school en de beroepspraktijk. We deelden er onze inzichten rondom het ontwerpen en inrichten van authentieke leeromgevingen.
Ook elders in het land is de belangstelling voor authentieke leeromgevingen groot. Het WIN-project is benaderd door regieorgaan SIA om mee te denken over welke onderzoeksvragen er leven vanuit de verschillende sectoren rondom learning communities. Dit ter inkleuring van de onderzoeksagenda en om ideeën te bespreken over hoe die agenda het beste uitgevoerd kan worden.

Meer informatie over het WIN-project: www.fontys.nl/win