juli

WIN in teken van casestudies en kennisdeling

Update onderzoek: casestudies

win nieuwsbericht

Het theoretisch model over het lerend en onderzoekend samenwerken in professionele werkplaatsen (PW) dat ontwikkeld is, wordt gevalideerd en verder aangescherpt. Dit doen we door het bestuderen van vier casestudies, gebruikmakend van meerdere methoden. Twee casestudies vinden plaats voor de zomer en twee casestudies na de zomer.

Via een vragenlijst is er een nadere beschrijving van de PW opgevraagd, om inzicht te krijgen in de PW in zijn algemeenheid (rollen, aantal, locaties) en een inventarisatie naar kenmerken van een PW. Daarnaast zijn documenten over de betreffende PW geraadpleegd en hebben er observaties, focusgroepgesprekken en interviews plaatsgevonden. In de focusgroepen wordt in gesprek gegaan met betrokkenen (professionals, studenten, docenten en opleiders, onderzoekers, en de manager of eindverantwoordelijke van de PW en, waar nodig, cliënten).

Voor de zomer vindt een eerste data-analyse plaats van cases 1 en 2. De verdiepende cases 3 en 4 worden in september opgevolgd. Het model wordt ook nog aangescherpt met literatuur. Tot slot zal er een expertsessie plaatsvinden met professionals van authentieke leeromgevingen en samenwerken op de grens van school en werk.

Kennisdeling
Tijdens de sessies op de Onderwijs Research Dagen (ORD) van 26 t/m 28 juni, was er belangstelling van andere (hoge)scholen voor zowel de paperpresentatie waarin het ontwikkelde model toegelicht werd als voor het rondetafelgesprek waarbij dieper ingegaan werd op de kwaliteit van de PW.

Sessie 1

De paperpresentatie over de kenmerken van een professionele werkplaats (PW) en het model voor samenwerking binnen een PW werd bezocht vanuit diverse organisaties. Een klein aantal van de deelnemers had zelf al ervaring met samenwerking in het onderwijs. De presentatie werd ‘boeiend’ gevonden en er ontstond een dialoog over de relatie tussen de inhoud van het model en de opbrengsten voor de praktijk.

Sessie 2

In 3 groepen gingen we in dialoog over de elementen. Zo vond een verdieping plaats over de inhoud van het model voor deelnemers, terwijl wij feedback op het model ophaalden.

In november zullen we vanuit het WIN-project onze kennis delen op het Europeese congres EAPRIL, dat eind november plaatsvindt in Estland. We verzorgen daar drie presentaties of workshops.

Website Professionele Werkplaatsen
Op deze website vind je, naast informatie over het WIN-project, informatie over de verschillende PW’s waar Fontys bij betrokken is en delen we filmpjes, vlogs en podcasts.

Heb je informatie te delen over jouw PW of iets over iets waarop je trotst bent? Laat het ons weten via winproject@fontys.nl. We ondersteunen professionals, studenten, docenten en anderen graag hierin.