Eindhoven,
september

Wil je ook meepraten over kwaliteitsafspraken?

nieuwsbriefkwaliteit

Op 1, 2, 8 en 9 oktober organiseert Fontys een reeks dialoogsessies voor medewerkers en studenten over de kwaliteit van onderwijs. Deze keer ligt de nadruk op de kwaliteitsafspraken die Fontys gaat sluiten met het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OC&W). Medewerkers en studenten worden uitgenodigd mee te praten over de kwaliteitsafspraken.

Uitnodiging dialoogsessies kwaliteit
Daarnaast wil de stuurgroep ITK (Instellingstoets Kwaliteitszorg) van de gelegenheid gebruikmaken om medewerkers en studenten mee te laten praten over de toon en inhoud van het zelfevaluatierapport dat momenteel geschreven wordt. Heb je interesse om hierover mee te praten? Meld je dan hieronder aan.

Kwaliteitsafspraken
In april van dit jaar ondertekenden de Vereniging Hogescholen en het Ministerie van OC&W het sectorakkoord hoger beroepsonderwijs 2018. In dat sectorakkoord is onder andere afgesproken dat het hoger beroepsponderwijs kwaliteitsafspraken gaat maken met het Ministerie van OC&W. Met die kwaliteitsafspraken waarborgt het hbo dat de financiële middelen die zijn vrijgekomen na afschaffing van de basisbeurs, daadwerkelijk aan een verhoging van de kwaliteit van onderwijs bijdragen. Het Ministerie heeft de NVAO opdracht gegeven om de kwaliteitsafspraken te beoordelen en zowel in 2022 als in 2025 de uitkomsten te evalueren.

Instellingstoets Kwaliteitszorg (ITK)
Fontys wil de beoordeling van de kwaliteitsafspraken gelijktijdig laten plaatsvinden met de ITK. Bij die Instellingstoets Kwaliteitszorg wil Fontys aantonen dat de visie op onderwijs en het kwaliteitszorgsysteem bijdragen aan een duurzame kwaliteitscultuur – en dus ook goed onderwijs. Daarvoor is de stuurgroep ITK momenteel bezig met een zelfevaluatie, waarbij vanuit het perspectief van de student, het werkveld en de organisatie op de kwaliteit van onderwijs en aanverwante beleidsthema’s wordt gereflecteerd. Tijdens de dialoogsessies wil de stuurgroep in het eerste deel met medewerkers en studenten stilstaan bij de vraag of de zelfevaluatie op een goede manier laat zien hoe de kwaliteit van onderwijs bij Fontys is. In het tweede deel van de bijeenkomst worden medewerkers en studenten uitgenodigd om mee te denken over de richting en ambitie van de kwaliteitsafspraken.

Data en aanmelden
De sessies vinden plaats op onderstaande locaties met de volgende tijdstippen:

• 1 oktober in Eindhoven van 15.00 uur tot 17.00 uur (vol)
  • 2 oktober in Venlo van 15.00 uur tot 17.00 uur
  • 8 oktober in Tilburg van 15.00 tot 17.00 uur
  • 9 oktober in Sittard van 15.15 tot 17.15 uur

Wil je deelnemen aan deze gesprekken en input leveren? Meld je dan hier aan voor een van de bijeenkomsten.

Auteur: Martin de Wolf