november

Verpleegkunde studenten genomineerd voor VZI eHealth scriptieprijs

De invloed van zorgalarmering op de zorgrelatie

Scriptieprijs VN&N

Nasma Azdad en Maaike Bisschop zijn genomineerd door V&VN voor de VZI eHealth scriptieprijs, met hun scriptie over de invloed van zorgalarmering op de zorgrelatie. Een hele prestatie van deze vierdejaarsstudenten Verpleegkunde aan Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid. Bekijk de video over hun scriptie hier én stem vandaag nog op Nasma en Maaike!

De invloed van zorgalarmeringen op de zorgrelatie
Het zorgalarmeringssysteem in verpleeghuizen is een technologie die invloed uitoefent op de zorgrelatie tussen zorgvrager en zorgverlener. Het huidige zorgalarmeringssysteem functioneert voldoende met betrekking tot het maken van alarm, maar hoe het de zorgrelatie beïnvloedt is niet eerder inzichtelijk gemaakt. Technologie dient naast het efficiënt en doelmatig maken van zorg ook de kwaliteit van zorg te versterken en daarmee tevens de zorgrelatie. Vitalis WoonZorg Groep heeft aangegeven dat de vele alarmeringen het verlenen van persoonsgerichte zorg belemmeren. Het doel van dit kwalitatief beschrijvend onderzoek is in kaart brengen op welke wijze het huidige zorgalarmeringssysteem van een afdeling Somatiek de zorgrelatie tussen zorgvrager en zorgverlener beïnvloedt.

Methode
Gegevens zijn verzameld met behulp van meerdere kwalitatieve methoden: systematisch literatuuronderzoek, een gestructureerde extensieve participerende observatiemethode, interviews onder zorgverleners middels focusgroepen (n=10) aan de hand van de evaluatiemethode CCI en semi- gestructureerde interviews onder zorgvragers (n=7).

Conclusie
Het huidige zorgalarmeringssysteem leidt tot een gebrekkige wederkerigheid binnen de zorgrelatie tussen zorgvrager en zorgverlener wat tot frustratie leidt. Het zorgalarmeringssysteem biedt tijdens zorgmomenten niet de mogelijkheid om een prioritering aan een zorgalarmering te geven terwijl zorgverleners hier juist behoefte aan hebben. Zorgverleners proberen dit te ondervangen door middel van de intercom, welke geen rekening houdt met de cognitieve en fysieke beperkingen van de zorgvragers. Tijdens het binnenkomen van een zorgalarmering worden twee zorgrelaties beïnvloed, namelijk die met de zorgvrager welke verzorgd wordt als die met de alarmerende zorgvrager op afstand. Hierdoor krijgen beide zorgvragers niet de persoonlijke en onverdeelde aandacht waar zij behoefte aan hebben en worden zorgverleners gedwongen op een andere manier te werken.

Aanbeveling
Om ervoor te zorgen dat het zorgalarmeringssysteem bijdraagt aan de kwaliteit van zorg is het nodig te blijven innoveren. Hierbij is het van belang dat zorgalarmeringssystemen vanuit de behoefte van gebruikers worden ontwikkeld.

Auteurs: Nasma Azdad, Maaike Bisschop en Nicole van As.