Eindhoven,

Virtuele rondleiding SDG wijk Ecodorp Boekel

Vergaar inspiratie en onderwijsmateriaal

ecodorp

Op 17 april aanstaande geven initiatiefnemers Ad Vlems  en Monique Vissers (FHICT) van SDG wijk Ecodorp Boekel een online presentatie en virtuele rondleiding voor studenten en medewerkers van Fontys. Geïnteresseerden voor deze bijzondere rondleiding kunnen zich hier inschrijven. Zij ontvangen dan een link waarmee ze de rondleiding kunnen volgen.

Ecodorp Boekel werkt veelvuldig samen met Fontys Hogeschool ICT. Daarnaast doen groepen studenten van FHICT onderzoek naar diverse onderdelen van het ecodorp. Ook vanuit de minor Smart Cities zijn er plannen om een verbintenis aan te gaan met Ecodorp Boekel.

Wat is een ecodorp?
Sinds eind jaren 60 zijn er wereldwijd ecodorpinitiatieven ontplooid om alternatieve duurzame levenswijzen in de praktijk te brengen. Ecodorpen zijn gemeenschappen met als doel zowel sociaal, economisch als ecologisch duurzaam te zijn. De meeste hebben een omvang van tussen de 50 en 150 personen. Een aantal daarvan hebben internationale vermaardheid gekregen, zoals: Findhorn in Schotland, Zegg in Duitsland, Damanhur in Italië, Auroville in India en The Farm in Amerika. Er zijn wereldwijd nu tienduizenden ecodorpen (4.000 in Europa). De meeste hebben zich aangesloten bij het Global Ecovillage Network (GEN). Ecodorp Boekel is inmiddels aspirant lid van dit netwerk.

Het bijzondere van het burgerinitiatief Ecodorp Boekel is dat ze op alle Sustainable Development Goals (SDG's) wel een ambitieuze en innovatieve oplossing hebben. Daardoor is het volgens Ad Vlems voor vrijwel ieder Fontysinstituut een interessante partner.

SDG ToDo Centre
Behalve 36 circulaire woningen bouwt het ecodorp in Boekel een Artist in Residence waar verschillende kunstenaars oplossingen bedenken voor de SDG’s. Het SDG ToDo Centre wordt een (online) Kennis- en Educatiecentrum met Open Source oplossingen voor elk van de duurzame werelddoelen, liefst natuurlijk in samenwerking met Fontys.

Rondleiding
De virtuele rondleiding door Ecodorp Boekel vindt op 17 april plaats van 10:00 tot 11:30 uur. Er is voldoende tijd voor het stellen van vragen. Aanmelden voor de rondleiding kan hier. Na aanmelding ontvang je de link die toegang geeft tot de rondleiding.

Auteur: Erwin Hoeks