Eindhoven,
oktober

Virtual Reality (VR) inzetten bij het leren omgaan met stressvolle situaties

VR kan een rol spelen in het nabootsen van stressvolle situaties zodat zorgprofessionals leren hoe zij adequaat moeten handelen in dit soort situaties.

00-FO-055558_10066

In een interdisciplinair onderzoek hebben medewerkers en studenten van meerdere Fontys hogescholen, situaties geïnventariseerd die door zorgprofessionals als meest stressvol worden ervaren. De gemene deler in deze situaties bleek handelingsverlegenheid in een stressvolle situatie te zijn, waardoor gevoelens van handelingsonbekwaamheid en/of verlies van ‘waardigheid’ ontstond. De geïnventariseerde situaties hebben als input gediend voor de ontwikkeling van enkele VR-prototypen.

In de oktobereditie van Onderwijs Innovatie is over dit onderzoek een artikel verschenen.Het artikel is geschreven door Teatske van der Zijpp, Janienke Sturm, Gaby Jacobs en Eveline Wouters. Het onderzoek is een samenwerking tussen verschillende Fontys instituten. Gaby Jacobs is lector Persoonsgerichte praktijkvoering van Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid (FHMG), Teatske van der Zijpp is pogrammaleider bij het lectoraat Persoonsgerichte praktijkvoering, Janienke Sturm is lector Mens en Technologie van Fontys Hogeschool HRM en Psychologie en Eveline Wouters is lector Health Innovations and Technology bij Fontys Paramedische Hogeschool.

Het hele artikel is hier te vinden.