Virtual Reality, een échte belevenis

Toepassingen in zorg en onderwijs

cop1

In het Centraal Ontmoetingsplatform (COP) ontmoeten partners uit het onderwijs, de beroepspraktijk en studenten elkaar. Een van die ontmoetingen staat in het teken van Virtual Reality (VR). Samen verkennen zij welke bijdrage deze nieuwe technologische toepassing kan hebben voor persoonsgerichte zorg en onderwijs.

De bijeenkomst levert interessante nieuwe inzichten op over de meerwaarde van VR, zoals de ervaring met een rolstoel: ‘je krijgt echt inzicht hoe het voelt om als een ‘zak suiker’ van a naar b verplaatst te worden’. Ook reanimeren met VR is een leerzame ervaring. Wanneer krijg je de kans om dit te oefenen langs een snelweg of op een druk plein?

Aan de dialoogtafels reflecteren docenten en professionals op VR in verschillende situaties zoals in een ziekenhuis en in een psychiatrische setting. Zij concluderen dat het voor (zorg)professionals belangrijk is om kritisch te zijn voor welk specifiek doel VR wordt ingezet. VR geeft verschillende kansen maar kan niet alles tegelijk. Ook zijn zij het er over eens dat je VR als interventie altijd moet inbedden in een zorgproces waarin ruimte is voor betrokkenheid op de relatie tussen zorgvrager en zorgverlener.

Meer conclusies van de deelnemers: VR is een krachtig hulpmiddel om je bewust te worden van het perspectief van anderen. De rolstoel-ervaring is hier een voorbeeld van waarin mensen zich ‘object van zorg’ voelen. Ook kan VR bijdragen aan holistische zorg met aandacht voor het sociale welzijn van mensen die langere tijd in het ziekenhuis liggen. Met een 'live stream' verbinding, die is gekoppeld aan een 360 graden camera bij de patiënt thuis, versterk je de betrokkenheid bij de thuissituatie. Een andere conclusie is dat je VR bewust kunt inzetten voor dissociatie (voor afleiding van pijn en angst). Tenslotte zien zij de meerwaarde voor het voorbereiden van studenten op stressvolle situaties (bijvoorbeeld agressie) die met VR levensechter zijn na te bootsen dan via bijvoorbeeld een rollenspel.

Het lectoraat Persoonsgerichte Praktijkvoering organiseert regelmatig een COP-bijeenkomst. Hierbij hebben partners uit het onderwijs, de beroepspraktijk en studenten de mogelijkheid om elkaar te ontmoeten, kennis met elkaar te delen en te netwerken. Meer informatie over de COP-bijeenkomst is te vinden op www.fontys.nl/lectoraatpp.

Auteur: Maria Verbaal