augustus

Vijfde Graduation Expo studenten International Lifestyle Studies in EVE Tilburg

In 2017 won Femke Pluijm de Gouden Meesterproef van ILS

Er is een nieuwe generatie trendonderzoekers en conceptontwikkelaars opgestaan. Op donderdag 30 augustus 2018 exposeren 76 afgestudeerden International Lifestyle Studies (ILS) hun afstudeerwerk tijdens de Graduation Expo in EVE Tilburg. Voorafgaand aan de expo is er een interessant programma voor vakgenoten en wordt de winnaar van de Gouden Meesterproef bekend gemaakt, de prijs voor de beste afstudeerscriptie. Ook het publiek kan stemmen op het beste concept.

Om deze vijfde editie te presenteren zal op donderdagavond 30 augustus 2018 een inspirerend programma plaatsvinden. Na een welkomstwoord door onderwijsmanager en founder van de opleiding ILS Anja Sparidaans zal Cécile Cremer als alumnus van de eerste lichting ons inspireren met haar verhaal ‘Being a Future Nomad’. Aansluitend zal Rudy van Belkom, docent trendonderzoek en concepting, de afstudeerwerken duiden aan het thema Future Nomads.

Tessa Cramer, docent van ILS die promoveert op het vakgebied toekomstdenkers, geeft belangrijke ontwikkelingen aan in het vakgebied. Zij zal ook ingaan op de positie van ILS daarin.Tot slot zal Aafje Nijman van bureau Nijman en van Haaster, lid van de Raad van Advies van ILS ingaan op het onderscheidend vermogen van ILS en de meerwaarde van de opleiding voor het werkveld.

Going for gold. Dat is wat alle afstudeerders van ILS doen. Ze hebben niet alleen het beste uit hun studie proberen te halen, maar willen ook na hun opleiding uitblinken. Tijdens de Graduation Show wordt bekend gemaakt welke afstudeerder daar in de laatste maanden van de opleiding al in geslaagd is. De winnaar van de Gouden Meesterproef, de prijs voor de beste afstudeerscriptie, wordt door docent Paul Geerts geïnterviewd op het podium.

Speciaal voor deze vijfde editie is de Publieksprijs ingesteld. Het publiek kan stemmen op het beste concept van deze editie. De winnaar van deze Publieksprijs wordt bekend gemaakt na de Graduation Expo, die op vrijdagochtend 31 augustus van 10.00 – 12.30 uur en zaterdag 1 september van 10.00 – 14.00 uur is opgesteld voor het publiek.

Na de lezingen kan de Graduation Expo bezocht worden. Hier wordt het werk van 76 afgestudeerden tentoongesteld. Waar vorig jaar vooral het toekomstdenken en de oproep voor meer positiviteit centraal stond, gaat het dit jaar over concrete ideeën bedacht door flexibele toekomstdenkers, Future Nomads. Aandacht voor kwaliteit van leven, concrete conceptontwikkeling en inspireren staan voorop bij de afstudeerwerken die getoond worden.

International Lifestyle Studies

Trendonderzoek en conceptontwikkeling zijn de sleutelwoorden van de vierjarige hbo-opleiding International Lifestyle Studies (ILS). Deze opleiding gaat over de manier waarop mensen hun leven vorm geven en richt zich op de lifestylesectoren health, food, human movement, work, leisure, appearance en living. In de opleiding leren studenten de kenmerken, wensen en behoeften van consumentengroepen herkennen en analyseren. Ze combineren hun kennis daarover met het bedenken van creatieve en haalbare concepten voor producten en diensten die de kwaliteit van leven verbeteren. Met hulp van vakdocenten verdiepen ze zich in het toepassen van creatieve technieken, onderzoeksvaardigheden en in de lifestylesectoren. ILS is een van de zes bachelors van Fontys Academy for Creative Industries in Tilburg. Vorig jaar is ook een Engelstalige variant van de opleiding gestart.

Programma:

19.30 uur Welcome | Anja Sparidaans

19.40 uur Being a Future Nomad l Cécile Cremer

19.50 uur Concepts for a better world l Rudy van Belkom

20.00 uur The Futurists | Tessa Cramer

20.15 uur Going For Gold | Paul Geerts

20.30 uur Tabula Rasa l Aafje Nijman

20.40 uur Drink + Graduation Expo

Locatie: EVE, Burgemeester Stekelenburgplein 208 in Tilburg.

(Fontys Academy for Creative Industries)