Vierdejaars studenten krijgen vliegende samenwerkingsstart met WOW-days

Een inhoudelijk programma over de logistieke keten en kennismaken met bedrijven uit de regio, maar ook teambuildingsspellen met de klasgenoten waar je het komende jaar mee gaat samenwerken. Dat stond op het programma tijdens de WOW-days van de Fontys opleiding logistiek. Vierdejaars studenten deden deze ervaring op bij de Supply Chain Valley. Marianne Peeters is docent logistiek: ‘Goed om even in een andere omgeving het schooljaar af te trappen.’
Het is woensdagmorgen, de zomervakantie is net achter de rug. Op de Supply Chain Valley in Sevenum – Een plek waar bedrijfsleven, overheid en kennisinstellingen samenwerken op het gebied van onder andere logistiek – rijden de vrachtwagens af en aan. In de grote hal van het gebouw, wordt echter niet gewerkt, maar aandachtig geluisterd naar een Engelse spreker. Hier wordt vandaag een zogenaamde WOW-day gehouden. Je kunt een speld horen vallen. Het is moeilijk voor te stellen dat hier dadelijk juist veel reuring is, wanneer deze vierdejaars studenten door middel van teambuildingsspellen meer leren over samenwerken.
Werken aan groepsbinding
Marianne Peeters is docent logistiek en vertelt: ‘De studenten zijn een jaar ‘weg’ geweest vanwege stages en hun minor. En daarvoor hebben ze elkaar ook niet veel gezien, vanwege corona. Deze studenten hebben dus best veel last gehad van de coronamaatregelen en dat zien we ook terug. Ze hebben vaker psychische problemen, ze reageren soms anders, geven eerder op. We willen samenwerken en doorzetten op deze speelse manier stimuleren. Ze gaan de komende maanden namelijk in een klein groepje volop samenwerken. Het idee van deze WOW-days is dat we aan groepsbinding werken.’
Realistisch beeld van het werk
Daar komt nog een inhoudelijk aspect bij. ‘Omdat deze studenten veel thuis gestudeerd hebben, hebben ze nog niet allemaal een duidelijk beeld van het werkveld. Bijvoorbeeld van wat een logistieke keten nu daadwerkelijk behelst. Daarom hebben we oud-studenten gevraagd om hun ervaringen te delen. Zo krijgen ze een realistisch beeld.’
Torens bouwen en pitchen
Student Yuya Sawafuji (22) is blij met de afwisselende dagen. ‘Ik vind het leuk dat het meer inhoudelijke gedeelte afgewisseld wordt met de spellen. Gisteren hebben we met spaghetti, een marshmallow en een touw bijvoorbeeld een hoge toren gebouwd. Maar we leren ook pitchen en hebben een poster gemaakt. Het is elke keer weer verschillend en verrassend.’
Studententijd gemist
Yuya ziet het als iets positiefs dat er weer fysiek samengewerkt kan worden op school. ‘Ik merkte dat tijdens de coronaperiode school voor mij wel wat naar de achtergrond verdween. Die onlinelessen zijn toch echt wel anders dan naar school gaan’, vertelt hij. ‘Ik vind het wel heel fijn om hier weer met leeftijdsgenoten samen te zijn en -werken. Voor mijn gevoel heb ik nog niet echt een studententijd gehad. Ook omdat we afgelopen schooljaar stage liepen en een minor volgden. Ik koos bijvoorbeeld voor Spaans bij een andere onderwijsinstelling. Het was leuk om iets heel anders te doen, maar voor mijn gevoel ben ik nog maar heel weinig op deze opleiding geweest. Daarom ga ik hierna nog een master volgen. Ik ben nog jong en ik kan nog lang genoeg werken. Maar eerst nog even naar school.’