januari

Vernieuwde Educatieve minor Beroepsonderwijs

educatieve minor beroepsonderwijs 2

In het onderwijs en bedrijfsleven is de vraag naar (technische) professionals die goed kunnen opleiden, communiceren en coachen, groot. Om aan deze vraag tegemoet te komen breidt de Educatieve minor Beroepsonderwijs het aanbod uit met een voorbereiding op trainen en opleiden in een bedrijfsomgeving. Studenten kunnen nu kiezen voor stagelopen in het onderwijs of bedrijfsleven in een speciaal daarvoor aangepast aanbod.

Met alle razendsnelle ontwikkelingen beschikken veel bedrijven over interne opleidings- en coachingstrajecten. Bij technologiebedrijf DAF is het continu opleiden van medewerkers belangrijk. De personeelstekorten bij de dealers van het bedrijf nemen toe, waardoor het steeds belangrijker wordt medewerkers vast te houden. De trainingscoördinator noemt het: ‘Boeien en binden’. ‘Eén van de speerpunten is alle medewerkers een goed en interessant trainings- en opleidingsprogramma aan te bieden, het liefst hun werkzame leven lang. Zodoende is er een flinke vraag naar collega’s die verstand hebben van ons vak én van opleiden.’

Bachelorstudenten
Studenten kunnen in de voetsporen treden van hun docenten. Die kans wordt hen geboden door de Educatieve minor Beroepsonderwijs. Op dit moment nemen studenten bedrijfseconomie, chemie, mechatronica en toegepaste psychologie deel . Zij willen hun kennis van en enthousiasme voor het vak graag op anderen overbrengen. Met deze minor kunnen studenten zich oriënteren op een educatieve functie. Aansluitend kan een verkorte opleiding tot docent worden gevolgd. Veel studenten grijpen deze kans aan om zich tot docent of trainer te ontwikkelen.

Eindresultaat minor
Na deze minor hebben de studenten een duidelijk beeld van het trainer- of docentschap en of het bij hen past. Ze hebben zich immers ook ontwikkeld in vaardigheden als communiceren, coachen en motiveren. Elke student krijgt advies over de te volgen studieroute: een route naar bevoegd docent in het (v)mbo-werkveld óf trainer in het bedrijfsleven. Kortom, een route boordevol kansen!

Aanmelden
Studenten van Fontys kunnen zich aanmelden via Progress, overige studenten via Kies op maat.

Auteurs: Sandra Janssen en Erik Bienefelt