Eindhoven,
05
februari
2024
|
08:59
Europe/Amsterdam

Veranderend ICT-onderwijs in een post-AI wereld

kenny-eliason-1-aA2Fadydc-unsplash

In het toegepaste onderzoek en daarmee ook het onderwijs geven we vorm aan nieuwe technologieën en oplossingen. In het geval van artificial intelligence (AI) is de manier waarop we onderzoek en onderwijs vormgeven zelf onderhevig aan veranderingen. Dat is nergens meer voelbaar dan in het ICT-onderwijs zelf.  Daarover spreekt Erdinç Saçan met docent-onderzoeker Coen Crombach in een nieuwe aflevering van AI Garage. 

Hulpmiddel voor leren
AI is natuurlijk ontzettend handig en gaat heel veel werk uit handen nemen, maar kan niks alleen constateert Crombach. We zullen afhankelijk blijven van mensen die problemen kunnen doorgronden en oplossingen gaan bedenken. AI wordt daarin waarschijnlijk een belangrijk hulpmiddel, maar neemt niet de noodzaak van vakmensen weg. Wat het wel betekent, is dat de lat wellicht omhoog moet, nu elke student een portfolio kan genereren met ChatGPT.

Veranderend vakgebied
Automatisering boezemt angst in, maar dat doet het al sinds Carl Benz de paarden voor een koets weghaalde en stoom mankracht verving in fabrieken. Crombach geeft wel toe dat elke nieuwe technologie beroepen overbodig maakt. Ook dat is niets nieuws. Toch versterkt dit de noodzaak tot het opleiden van wendbare en zelflerende professionals; ICT-experts die nooit klaar zijn met leren, die opnieuw uitvinden hoe zij technologie voor ons laten werken.

Meer hierover hoor je in de 16de aflevering van AI Garage met Erdinç Saçan en Coen Crombach.

 

De podcast AI Garage is een initiatief van Fontys ICT, het lectoraat AI & Big Data en het Kenniscentrum Applied AI for Society