september

Veel vraag naar afstudeerders Fontys International Lifestyle Studies

2019 GOUDEN MEESTERPROEF Rafaël Grosnik

Afstudeerders van Fontys International Lifestyle Studies (ILS) liggen goed in de markt. Bijna 95 procent heeft een baan. Dat blijkt uit onderzoek onder ruim driehonderd alumni, waarvan de resultaten onlangs bekend zijn gemaakt. De resultaten zijn opvallend. ILS is de enige opleiding in Nederland die studenten leert hoe ze op basis van trendonderzoek lifestyle-concepten op een creatieve manier kunnen ontwerpen en vormgeven. Volgend jaar bestaat de opleiding 10 jaar.

Van de respondenten heeft ruim 80 procent een vaste baan, ruim 10 procent heeft een eigen bedrijf. Een kwart houdt zich bezig met trendonderzoek, terwijl bijna de helft zich toelegt op conceptontwikkeling. De alumni werken verspreid over de sectoren die tijdens de opleiding aan bod komen. Bijna de helft werkt voor bedrijven in de sectoren leisure en living, een derde richt zich vooral op de sectoren food en work. Een kwart houdt zich bezig met health. Uitgangspunt van ILS is dat de concepten die de studenten ontwikkelen bijdragen aan de kwaliteit van leven van een bepaalde doelgroep. Een kleine 70 procent geeft aan dat dit ook in het werk een rol speelt.

Afgelopen week ontvingen 73 afstudeerders hun diploma, waarmee in totaal 495 studenten de opleiding voltooid hebben. Tijdens de Graduation Show in Tilburg bleek dat de focus van de studenten vooral ligt op sociaal-maatschappelijke onderwerpen. Vijf concepten werden genomineerd voor de Gouden Meesterproef, een prijs voor de beste afstudeerscriptie. Met haar concept Buurt Ambassadeurs probeert Eva van Asselt de leefbaarheid van het Zeeuwse Veere te vergroten door bewoners en toeristen met elkaar in contact te brengen. Tessa Bennenbroek ontwikkelde Powerkruid voor Albert Heijn. Het is een platform waarop mensen op een laagdrempelige manier kennis kunnen maken met eetbare, wilde planten zoals brandnetel en paardenbloem. Het Empowermentschap is een concept van Farilyann Muzo dat ze ontwikkelde voor Het Nationaal Instituut Nederlands Slavernijverleden en Erfenis. Het idee erachter is om de zichtbaarheid van Afro-Nederlandse millennials in de maatschappij te vergroten.

Rafaël Groznik won de Gouden Meesterproef met zijn concept Gezond Gamen, een bordspel voor vmbo-leerlingen dat jongeren bekend moet met het verslavende aspect van gamen. Hij hoopt dat jongeren daardoor bewuster gaan gamen. De publieksprijs ging naar Isabeau van Maastricht, die met haar concept Gespreksstof vrouwen met verschillende achtergronden bij elkaar wil brengen. Textiel dient daarbij als bindende factor. Het concept is ontwikkeld voor het TextielMuseum in Tilburg.

Auteur: Paul Geerts