18
april
2018
|
12:14
Europe/Amsterdam

Van krachtige voorbeelden naar een praktisch instrument

cid124926_frank liggend

De Werkgroep Good Practices Werkplekleren verzamelde meer dan 40 goede praktijkvoorbeelden van samen opleiden. Deze good practices zijn gebundeld in twee publicaties: Samen leraren opleiden. Parels uit de praktijk Deel I en Deel II. Lector Frank Crasborn van Fontys Lerarenopleiding Sittard ging samen met twee andere lectoren en de makers op onderzoek uit. Het Platform Samen Opleiden en Professionaliseren interviewde Crasborn en zijn collega Wilma Weekenstroo van de Academische Opleidingsschool Oost Nederland.

Jullie zoektocht naar de rode draad in de goede voorbeelden heeft uiteindelijk geleid tot de ontwikkeling van het Kijkkader voor praktijken van samen opleiden, een handig hulpmiddel om bestaande praktijken van samen opleiden te analyseren en verbeteren of om nieuwe praktijken te ontwerpen. Kunnen jullie wat vertellen over de totstandkoming van dit instrument?

“De betrokken groep lectoren en schoolopleiders was erg trots op de publicatie van de Parels uit de praktijk I en II, een prachtige bundeling van krachtige voorbeelden van succesvolle (groeps-) activiteiten voor leraren in opleiding. We vroegen ons af welke les er uit al deze goede voorbeelden te trekken valt voor mensen die nieuwe initiatieven opzetten. In een aantal sessies hebben de lectoren alle 40 good practices daarom op een meta-niveau geanalyseerd. Daaruit bleek dat er altijd drie elementen betrokken zijn bij een succesvolle activiteit: de praktijk, de theorie en de student.

Op basis van deze driehoek hebben we het eerste concept van het kijkkader ontwikkeld. Dat ontwerp is vervolgens in nauwe samenwerking met makers van de good practices (school- en instituutsopleiders) in drie rondes verder aangescherpt. Vanuit het uitgangspunt van de verbinding tussen de drie elementen hebben we negen ijkpunten bepaald en daar vragen bij geformuleerd. Het resultaat is een kader waarmee elke bestaande of potentiële praktijk van samen opleiden onder de loep genomen kan worden. Doordat het zo goed getest is door mensen uit de praktijk, weten we dat het door opleiders als herkenbaar en betekenisvol wordt gezien!”

LEES HIER HET HELE INTERVIEW

GA NAAR HET KIJKKADER